CITAT (Nauti @ 22-06-2009, 09:55)

Om du har trips så får du fula märken på bladen, sedan faller de av, i alla fall på chilisar. Kollar du på undersidan av bladen så sitter det små millimeterlånga kryp vid bladnerverna som brukar springa iväg när man petar vid dem.
Det är väl ingen nackdel att ha dem inne om det är en bättre miljö för dem. Jag vet inte alls hur det ser ut där du tänkt ställa dem. Du kan pollinera för hand. Ta en pensel och borsta runt i blommorna så blir de pollinerade, fungerar bra med fingrarna också.
Jag ställde ut mina ganska tidigt när det fortfarande var kalla nätter. Jag tror de fick stå ut med några nätter där temperaturen låg kring nollgradigt också. Så de överlever men de stannar ju i princip av i växten. Så vänta du tills medeltemperaturen ligger över tio grader på nätterna. Men det borde den väl göra redan?
Då har jag i alla fall inte trips på mina chilisar. Det enda som är fel att blommorna har lossnat när dom blommat ut. Blomstjälken gulnar och sedan faller den av...
Nu har dom alla fall flyttat ut för nu är det ju så varmt så dom kan nog stå ute även på natten. Jag är ju väldans rädd om dom... här i svinkalla falun har det blivit sommar först nu!!
Glädjande är dock att min Dorest Naga har massor med knoppar på sig. Den står och ser fin ut ute på balkongen nu. Blommor och knoppar i cayennepepparn, albanska chilin, ja i allihop. Nu är det bara att hoppas på att felet med att blommorna lossnar är att dom inte blivit pollinerade. Det hoppas jag och att bina och vinden sköter det åt mig.
Sov gott alla!