Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Larv som äter alla lökväxter, Äter både nytto o prydnadslök
          Wilmer
          Inlägg 22-06-2009, 23:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Vad är det för odjur vi drabbats av?? Förr om åren har vi haft problem med någon larv som jag läste mig till kunde vara lökfluga, så purjolöken som var drabbad odlas numera under fiberduk. Den har sedan klarat sig hyffsat bra. I år har däremot alla trädgårdens lökväxter drabbats, kirgislök, luftlök, rödlök, gullök, bollök osv. osv. Det ser till och med ut som om påskliljebladen är angripna av samma elände. Bladen ruttnar och blir slemmiga, blommningen uteblir. Hur sjutton ska vi bli av med detta elände?? Givetvis odlar vi mycket lökväxter i år eftersom de är förskonade från sniglarnas framfart ranting.gif Larverna har jag hittat efter att ha skövlat bladen på lökarna, de är innuti bladen så ett sätt är ju att göra oss av med alla lökväxter så följer de med. Men jag skulle GÄRNA få tips om annan bekämpning så vi kan ha löken kvar -cry-.gif Vad kan det vara för något? Larven var c:a 4 mm lång och vit-beige. Hittade vävda puppor utanpå luftlökens stjälkar.

HJÄLP!! Mottages tacksamt crying.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon