Jag har tagit ut växten med jordklumpen ur dess kruka och haft den med jordklumpen i vatten i flera timmar. Först efter det var det lätt att få bort nästan all jord från växten även utan kniv med händer och lite hjälp av en skruvmejsel. När jag såg hur rötterna är blev jag förvånad. De är ganska få, tunna och det var ingen stor nätverk av rötter (i förhållande till hur stor trät är, ca 50 cm X 50 cm) Klumpen hade haft en del leca kulor, ca 30%, och de flesta var i jorden närmast rötterna. Penningträdet är inte min utan jag passar det åt en kompis. Den verkade må bra i ca 2 år. Förra året hade jag vattnat det åt kompisen och då blev det inga förändringar (som jag märkte. Bladen såg saftiga ut). Den här året gjorde jag ungefär samma sak när det gäller vatten. Jag hade vattnat den varannan väcka. Men redan i början blev de flesta blad skrynkliga. Jord som jag använde vid omplateringen var "substral - blomsterjord - pottemuld - vital aktiv - för krukväxter". Jag tog grus utifrån och blandande med denna. Då jag inte kunde hitta några nya leckak. satte jag tillbaks de som redan varit med i den hårda jordklumpen. Nu efter några dagar ser jag inga förändringar. Jag har vattnat den flera gånger/ genom fatet (dvs inte uppifrån genom jorden). Vad är det som är fel nu undrar jag. Kanske kan musik hjälpa lite? Ingen har bott i lägenhet i några månader och det är alldeles tyst och utan frisk luft. Ska jag ta ut växten till balkongen och får den stå där permanent under sommaren (dvs även på nätter och i all väder under sommaren)? Tackar för alla goda råd!
|