Bor i ett område med mycket fästingar, även med fästingburna sjukdomar. Brukar ha sådär 3-5 fästingar per år att plocka bort. Har hittills i år plockat bort fyra stycken.
Bekymrar mig inte så mycket. Har aldrig blivit sjuk av ett fästingbett.
Eftersom jag tycks vara så smaklig för fästingar, har jag vaccinerat mig. Det känns tryggt.
Sammanfattningsvis skriver jag:
Fästingar kan bära på två olika sjukdomar, vilket betyder att alla inte gör det.
De som inte bär på någon av dessa två sjukdomar, är ofarliga att bli biten av.
Borrelia är en bakteriesjukdom, vilket betyder att den kan botas med antibiotika, och nog bör göras det också, eftersom den kan utvecklas illa om den får hållas, eller rent allmänt bli mycket långdragen och svår.
TBE (mindre vanligt) är en fästingburen VIRUS-sjukdom, som ger en sorts hjärninflammation som kan vara mycket farlig.
Virus finns det ingen medicin mot, utan man kan mest bara vänta tills den behagar läka ut av sig själv (och hoppas att den gör det).
Det är VIRUS-sjukdomar som man vaccinerar sig mot.
Eftersom jag är vaccinerad, är jag inte orolig. TBE får jag inte, och borrelia har läkarvården resurser att behandla.
= Jag överlever.
Dessutom, bakterierna och virus behöver ca tre dagar på sig att bli överförda i människans blod, från det att fästingen biter sig fast.
Det är vad jag hört, tror att det stämmer ganska bra.
Eftersom jag är hyperkänslig för fästingbett (känner dem omedelbart när de bitit sig fast - kliar nåt vansinnigt tills jag tagit bort dem) - så tror jag inte någon hinner smitta mig.
Tesa! Du behöver knappast vara orolig, men kunskap behöver man alltid.
Stor kram från amaira.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|