CITAT (lottapotta @ 25-06-2009, 12:49)

Jag kanske ställer dumma frågor

men vad gör man sedan då? Jag förstår att när sniglarna kläcks så tar man död på dem på något sätt. Men är det lugnt sedan? Hur länge är en karantänperiod? Är det två veckor som gäller? Var slänger man jorden? Det är väl inte speciellt smart att lägga den överblivna jorden på tomten.
Jag hade mördarsniglar på min förra tomt, och av den anledningen valde jag att inte ta med mig några växter, eftersom vi ännu lyckats undvika dem där vi bor nu.
Vi har en stooor tomt ute i skogen, och min sambos odlingar skulle förstöras fullständigt av sniglarna, och även mina rabatter... Ja, det är väl samma för oss alla oavsett tomtstorlek och odlingar...
Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man gör en pallkrage snigelsäker. Kanske någon som vet?
Jag vet inte den optimala längden av en karantänperiod. Har ställt frågan här ett antal gånger,
hur lång tid tar det för snigelägg att bli sniglar, ingen vet.
I alla fall, de få växter vi köpte i våras (vi driver fram i stort sett allt själva) fick stå i det ouppvärda uthuset i två månader. Det bara blev så. De rackarna planterades ut nu helgen. De verkade inte tagit någon större skada, men de jublade inte heller där inne i uthuset. Vi fingranskade dem (och jorden) nu inför utplantering med glasögonen på.
Om vi hade upptäckt sniglar i vår karantän, hade allt (växt, jord, kruka) gått till brännbart avfall.