Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Karantän, Hur gör ni?
          lottapotta
          Inlägg 08-06-2009, 12:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Jag har fått tipset att ha växter jag fått eller köpt i karantän. Har också sett att någon nämnt i någon tråd att de sätter växterna i karantän. Hur gör man det på bästa sätt?
          Vi har ännu lyckats undvika mördarsniglarna, och vill gärna fortsätta med detta... yes.gif

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          lottapotta
          Inlägg 25-06-2009, 11:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Jag kanske ställer dumma frågor blush.gif men vad gör man sedan då? Jag förstår att när sniglarna kläcks så tar man död på dem på något sätt. Men är det lugnt sedan? Hur länge är en karantänperiod? Är det två veckor som gäller? Var slänger man jorden? Det är väl inte speciellt smart att lägga den överblivna jorden på tomten.
          Jag hade mördarsniglar på min förra tomt, och av den anledningen valde jag att inte ta med mig några växter, eftersom vi ännu lyckats undvika dem där vi bor nu.
          Vi har en stooor tomt ute i skogen, och min sambos odlingar skulle förstöras fullständigt av sniglarna, och även mina rabatter... Ja, det är väl samma för oss alla oavsett tomtstorlek och odlingar...

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man gör en pallkrage snigelsäker. Kanske någon som vet?

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          smuleborg
          Inlägg 28-06-2009, 22:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (lottapotta @ 25-06-2009, 12:49) *
          Jag kanske ställer dumma frågor blush.gif men vad gör man sedan då? Jag förstår att när sniglarna kläcks så tar man död på dem på något sätt. Men är det lugnt sedan? Hur länge är en karantänperiod? Är det två veckor som gäller? Var slänger man jorden? Det är väl inte speciellt smart att lägga den överblivna jorden på tomten.
          Jag hade mördarsniglar på min förra tomt, och av den anledningen valde jag att inte ta med mig några växter, eftersom vi ännu lyckats undvika dem där vi bor nu.
          Vi har en stooor tomt ute i skogen, och min sambos odlingar skulle förstöras fullständigt av sniglarna, och även mina rabatter... Ja, det är väl samma för oss alla oavsett tomtstorlek och odlingar...

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man gör en pallkrage snigelsäker. Kanske någon som vet?

Jag vet inte den optimala längden av en karantänperiod. Har ställt frågan här ett antal gånger, hur lång tid tar det för snigelägg att bli sniglar, ingen vet.

I alla fall, de få växter vi köpte i våras (vi driver fram i stort sett allt själva) fick stå i det ouppvärda uthuset i två månader. Det bara blev så. De rackarna planterades ut nu helgen. De verkade inte tagit någon större skada, men de jublade inte heller där inne i uthuset. Vi fingranskade dem (och jorden) nu inför utplantering med glasögonen på.

Om vi hade upptäckt sniglar i vår karantän, hade allt (växt, jord, kruka) gått till brännbart avfall.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Inlägg i den här tråden
          lottapotta   Karantän   08-06-2009, 12:26
          ingrids   För mig handlar det om att sätta växter avskiljt i...   08-06-2009, 13:55
          lottapotta   I ditt fall kanske en pallkrage med snigelsäkrad k...   09-06-2009, 11:07
          smuleborg   Vi driver fram det mesta själva; i första hand för...   08-06-2009, 21:09
          MariaS   Det är nog väldigt sällsynt om man hittar sniglar ...   08-06-2009, 21:27
          smuleborg   Det är nog väldigt sällsynt om man hittar sniglar ...   08-06-2009, 21:57
          Barfota   Ja, jo - seriösa handelsträdgårdar och plantskolor...   30-06-2009, 17:47
          smuleborg   Kolla på den här länken, där finns det svar på sni...   30-06-2009, 18:45
          lottapotta   Kolla på den här länken, där finns det svar på sni...   04-07-2009, 13:33
          lottapotta   Tack för svar och tips! I vår lilla klubb har...   09-06-2009, 10:57
          lottapotta   puttar lite... :whist: :blush: Vill så gärna ve...   14-06-2009, 21:02
          CillaM   Jag odlar ju väldigt mycket, alltid så himla mycke...   14-06-2009, 21:10
          smuleborg   Köpejord är absolut ingen garanti för att att det ...   21-06-2009, 20:34
          smuleborg   Köpejord är absolut ingen garanti för att att det ...   21-06-2009, 21:52
          lavendelgården   Med min stora trädgård vore de verkligen en katast...   16-06-2009, 19:29
          smuleborg   Känslig fråga? Eller är det någonting så självklar...   24-06-2009, 20:38
          pejori   Känslig fråga? Eller är det någonting så självklar...   24-06-2009, 21:51
          blomkronan   Har Aldrig satt växter i karantän... heller aldrig...   24-06-2009, 22:02
          Nina K   Att handla på "bättre" plantskolor är ab...   03-07-2009, 18:44
          smuleborg   Att handla på "bättre" plantskolor är ab...   06-07-2009, 18:55
          Nina K   Ja, du har helt rätt, BÄTTRE är ett ganska vitt be...   06-07-2009, 19:50
          lotta65   Jag håller med om att kan jag få tag i lite ovanli...   07-07-2009, 10:33
          smuleborg   Det finns två handelsträdgårdar i Storstockholm so...   07-07-2009, 21:21

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 21:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon