Tack för detta. Jag trodde även det var olika dimensioner på själva kopplingen. Alltså där vattnet forsar...
Men då kan man fråga sig, varför då en bredare slang om vattnet ändå måste tryckas genom samma hål!?
Hur som helst. Jag antar att det har med friktion att göra och jag har bestämt mig för att det är mindre friktion i en större slang än i en mindre. Jag har nu grävt ner slangen i marken, under jordgubbarna på ena lotten och mellan potatisplantorna på den andra. Sen en Y koppling och uttag för två vattenspridare. Då har jag även klippt till dessa vattenslangar så det inte blir massa slang över utan att det verkligen passar. Varken mer eller mindre.
Då kan jag köra fyra vattenspridare från två separata vattenkranar och det verkar fungera för att täcka in mina två lotter. Jag var rädd att det skulle vara för dåligt tryck, men jag tror det fungerar.
Jag har inte kunnat testa trycket helt på grund av att trycket är så starkt att vattenspridaren inte är tung nog att stå emot. Jag har spridaren på en pall. Men jag håller på att bygga kraftiga klossar att ställa spridarna i och då får dom INTE "fötter" !! :-)
Dom kommer inte att rumla omkring på egen hand. Jag är dock nästan klar med en fot/kloss. Det saknas även en vattenspridare. De var slut på Cheapy igår...
Jag ska fota det där sen.
*** Vad gäller fågelskrämma fick jag tips på sån vit duk att lägga ovanpå jordgubbarna. Då droppar vattnet genom, de behåller fukten samt fåglarna kommer inte till jordgubbarna och de fastnar inte i nätet.
Sån där vimpel som fladdrar fungerar ju inte på natten, då jag tror det är mest då som fåglarna anfaller...
--------------------
Nässjö, zon ??. Frilansande trädgårdsmästare till hyreshuset där jag bor.
|