CITAT (MariaS @ 08-06-2009, 22:27)

Det är nog väldigt sällsynt om man hittar sniglar och snigelägg i växter från plantskolor och handelsträdgårdar idag. Samtliga har högsta beredskap mot dessa inkräktare! Det ligger aldeles för stora pengar i plantorna hos återförsäljare och odlare, för att riskera dessa pga sniglar!
De eventuella "snigelägg" som kan hittas i krukor i handeln, är långtidsverkande gödning. De farliga äggen går knappast att se då de är helt genomskinliga och därmed liknar jorden till stor del.
Däremot tror jag att den största spridningen sker via andra former, som växtbytarträffar, grävning hos svärmor och liknande.
Ja, jo - seriösa handelsträdgårdar och plantskolor (dock ej till 100 %). Stormarknader (som utger sig för att vara typ handelsträdgårdar), jag vill inte namnge, skulle jag inte handla hos (och därmed gynna).
Jag ser skillnad på långtidsverkande gödning och det som inte är det. Maria, jag har ställt frågan här på Forurem förut, hur lång tid tar det för snigelägg att utvecklas till sniglar? De lär då visa sig.
Håller med att andra spridningsformer finns. Vi skulle aldrig ta emot växter från vänner och bekanta (det är inte alltid lätt att säga nej, men...). Fröer och sticklingar tar vi tacksamt emot.