Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bara rötter i hinkarna...., Vad gör jag för fel?
          ABCiV
          Inlägg 30-06-2009, 20:11
          Länk hit: #1

Gäster

Jag odlar i växthus och använder hinkar 12, 14 och 20 liters.
          Men i väldigt många har jorden "tagit slut" så det bara är rötter i hinken och det behöver vattnas hela tiden.
          Varför har det blivit så? Av ekonomiska skäl har jag använt matjorden som grävdes bort när vi byggde växthuset och den har jag blandat med planteringsjord för att dryga ut den och göra den mer "fluffig". Matjorden borde innehålla en hel del näring då det varit betesmark på platsen innan växthuset byggdes.
          Kan det ändå vara så att det är för lite näring så rötterna har fått leta och därmed fyllt hinken?
          Vattnat nästan varje dag, åtminstone när det varit varmt, då ibland t.o.m. två gånger..

Kan jag göra något åt det redan i år?
          Men framför allt, hur ska jag förhindra det nästa år?

Redigerat av ABCiV: 30-06-2009, 20:11

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 30-06-2009, 21:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Är det tomater, gurka och sånt, så blir det mycke rötter oavsett vilken jord man använder. Plantan ska ju trots allt producera en hel del på kort tid, vilket kräver ett ordentligt rotsystem. Det är därför man ska odla i stora kärl.

Du kanske kan toppa i krukor och hinkar med lite mer jord som du vattnar ner i rotklumpen, så rötterna inte ligger bara på ytan.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 20:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon