Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kommentar till mina buskrosförslag?, Therese Bugnet, Louise Bugnet, Celestial, Leonardo da Vinci
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 01-07-2009, 18:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 951

Hej,

Jag heter Helen och har inte varit inloggad på länge. Jag fick väldigt bra tips om pioner på odla.nu förra året och nu tänkte jag be om råd när det gäller rosbuskar.

Jag har tillgång till en trädgård i södra Östergötland (zon 4 eller möjligen 5), där det finns några gamla vildrosor. (Tror att det heter vildrosor, har inte riktigt förstått skillnaden mellan vildros, vresros och nyponros rolleyes.gif )

Har bestämt mig för att plantera yterligare några rosor i anslutning till de gamla. Therese och Louise Bugnet känner jag till och gillar, så en av varje av dem hade jag tänkt. Sen vill jag gärna ha en gammaldags ros, så jag sökte lite i trådarna här och blev förtjust i Celestial.

Nu är min fråga, om det visar sig att jag kan knô in ytterligare några rosor, tror ni att det är snyggast med flera av samma sort, eller har någon förslag på annan buskros som kunde passa tillsammans med de jag har nämnt? (De gamla rosorna är ceriserosa.)

Jag tog en promenad i Trädgårdsföreningen (Göteborg) idag, och blev helt såld på Leonardo da Vinci. Den fanns både som "vanlig" och uppstammad. Helt underbar! Om jag har förstått rätt så är den inte en buskros utan en rabattros, men den jag såg idag var riktigt kraftig. Tror ni att den kanske inte blir tillräckligt stor i zon 4-5 för att passa bland de andra buskrosorna?

Tack på förhand smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          svennis
          Inlägg 01-07-2009, 19:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

Leonardo da Vinci är jag bar possitiv till.
          Den står i skugga hela dagen nästan.
          Blir bara bättre o bättre.
          Bruka få utmärkelsen 'finaste ros' i Trädgårdsföreningen

På lördag..Lördag 4 juli
          kl. 11-17 Rosenfest i Göteborgs rosarium
          Guidningar, försäljning och sortbestämning av rosor m.m.
          Kom och visa för sortbestämning av dina rosor. Tag med 3-5 välutvecklade blommor, samt blad och grenar för identifikation. Görs i samarbete med POM

Leonardo da Vinci 001.JPG

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon