CITAT (kollonikompis @ 03-07-2009, 15:46)

Det var attan vad dom var petiga... Ni ser ju själva. Originalet står ju bredvid och det är VARMT i asfalten. Så vida huset inte läcker vatten har busken vid knuten inte fått vatten på 2-3 veckor... Men det är fuktigt i luften så kanske den tar näring från bladen!?
Hur som helst. Det är VARMT i krukorna också. Hur varmt vet jag inte, men 30-35 grader kanske. Vi får se hur det går. jag ska vattna vidare. I värsta fall får man ta fler sticklingar från originalet... Jag tror inte placeringen av själva sticklingen i krukan skulle påverka värmen. Hela plåtburken är lika varm.
Däremot kan man kanske tänka sig ett solskydd. Det är skillnad på direkt sol och att stå ljust. Så är det med många djungelväxter man har hemma. De mår bättre vid sidan av fönstret än mitt i fönstret.
Det var lite det jag misstänkte, att det kunde vara förknippat med vissa svårigheter. Därför är det så många sticklingar. Jag tänker, kanske blir det någon som fungerar!?
har du plåtbrukar plus planterat dom nära väggen så bör dom nog inte stå soligt, sätt dom då i skuggan eller i halvskugga. man ska inte jämföra en väl etablerad och ''vuxen'' planta med nytagna sticklinmgar utan rötter det är som två helt skilda plantor som tål olika.
har du planterat sticklingarna utmed krukväggen så får dom det väldigt varmt och torrt om dom nu är i ett soligt läge, det värsta som kan hända är att jordklumpen drar ihop sig och då följer inte sticklingarna med och torkar. planterar man så utmed väggen så ska dom stå i skugga eller halvskugga ( rosor exempel får ju bättre rotning om dom planteras utmed krukväggarna).
har dom det varmt och soligt är det bättre att plantera sticklingen i mitten, då den håller svalare och mer fukt om man nu skulle råka glömma vatten plus om det är väldigt varmt och torrt. ett annat alt är att du tra stic klingar som du plantear direkt i marken.
Redigerat av flaxss: 03-07-2009, 14:58