CITAT (Nina K @ 03-07-2009, 19:44)

Att handla på "bättre" plantskolor är absolut ingen garanti för att det inte finns snigelägg! De växter jag handlat på Plantagen har såvitt jag vet aldrig innehållit någon ohyra, medan växter från lokala eller "finare" plantskolor ofta haft både trips och snigelägg. Senast igår skulle jag plantera ett höstsilverax från en bra lokal plantskola - och hittar en hel koloni snigelägg vid ena krukkanten...Inte ens den bästa trädgårdsmästare kan värja sig helt från snigelangrepp, så hur skulle plantskolorna kunna det? Det är nog bara att acceptera att sniglar finns där det finns goda växter! En tröst är att snigeläggen oftast ligger precis i kanten mellan kruka och rotpaket. Man ser dem alltså genast när man lyfter rotklumpen ur krukan. Att skölja bort all jord tror jag är överkurs. Sniglar väljer inte att lägga ägg långt inne i den kompakta rotklumpen när det finns en mysig varm och fuktig plastkruka att lägga dem mot.
Ett bra tips att skilja på snigelägg och näringskulor är att äggen ligger i "kolonier" medan kulorna är jämt fördelade i jorden. Ägg är dessutom genomskinliga som gelatin medan kulorna är beige/gula eller andra färger. Håll alltså utkik efter små små "glaskulor" - då är det snigelägg.
Det kan absolut vara så, att handla på
bättre plantskolor inte är någon garanti för att plantorna är snigelfria. Jag tror att jag skrev i ett tidigare inlägg att det är säkrare att handla hos
seriösa plantskolor. En seriös plantskola, inbillar jag mig, har koll och i förekommande fall informerar kunden om snigelrisken (och hur man undersöker o.s.v.) eller stänga verksamheten. Vi har en plantskola (enbart egenodlade växter) några kilometer bort som vi inte handlar från. Gissa varför.