Ja, du har helt rätt, BÄTTRE är ett ganska vitt begrepp. Själv har jag haft för mig att lokala plantskolor är bättre än t.ex plantagen, men det har visat sig vara fel. Jag förstår vad du menar, en SERIÖS plantskola är väl snarare något man får upptäcka genom erfarenhet.
Men jag tror att gemene man generellt betraktar lokala plantskolor som bättre än plantagen/blomsterlandet eller dylikt, och det är därför jag placerade dem i kategorin "bättre". Hur vet man egentligen vilka plantskolor som är seriösa? Det har nog mer att göra med den/de personer som driver plantskolan än om de kan vara verksamma eller inte. Man ska ju inte glömma att skitföretag som bakker och liknande faktiskt är verksamma....Min sämsta lokala plantskola levererar snigelägg och trips på löpande band och har bara vissna tråkiga växter, men har fortfarande inte behövt lägga ner sin verksamet! De har överlevt många år och alla i grannskapet (utom jag som är trött på all ohyra) tycker att de är jättebra.
Man får kanske acceptera att olika plantskolor brister på en eller annan punkt. Själv älskar jag plantskolor som kan erbjuda annat än petunior. Om jag kan få några exklusiva plantor så kan jag acceptera en del andra besvär