Ja, jag ställde nog frågan fel och frågan är om den kan besvaras om jag inte är specifik med vilken ört det gäller. Ja, koncentrat hade jag tänkt, helst med alcohol. Jag vet att vissa extrakt använder sig av monopropylenglykol vid utdragning av eteriska oljor, men jag är osäker på dess giftighet i större dosering, alltså vid halter på 2-4 cl.
Men tex kamomill då, hur mycket torkad kamomill i gram kan behövas för att en halvliter 40%-ig vodka inte ska kunna ta åt sig mer av ämnena? Om man har tömt växtdelarna på ämnen och vodkan inte är mättad, kan man lägga på nytt kamomill till samma vodka, eller kommer den nyinlagda kamomillen suga åt sig av vodkan som inte har blivit mättad?
Vet inte om jag förklarar rätt. Vet ej heller om det går att mätta en vodkalösning med växtämnen, men utifall att...
Om man ska använda sig av rötter, tex valeriana, hur hög procenthalt måste man ha på spriten för att spränga cellerna och frigöra de värdefulla ämnena?
Jag köpte ett flytande Valerianaextrakt i utlandet som var extremt starkt, en droppe på ett bord och hela lägenheten luktade illa. Jag undrar hur de gör. Men jag har hört att koldioxidextrakt ska vara bra, men kan en privatperson göra sådant, och i så fall hur?
|