Full version: Mättad lösning
Christoffer
Hur mycket kryddor i gram måste man ha i en halvliter vatten eller alkohol
för att få en mättad lösning?
Är det skillnad på om det är alkohol eller vatten?

Är det bättre att torka örterna innan man lägger i de, eller
är det bättre med helt färska?
Gurkan
Hmmm .... det var en märklig fråga.

Det beror väl på vilken ört/krydda det är, hur mycket aromatiska ämnen den har, hur mycket eteriska oljor som finns i. Är smakämnena vatten- eller alkohollösliga. Kanske blandat, både och. Hur som helst ska det ganska mycket till innan det är att tala om en mättad lösning i nån kemisk/fysikalisk betydelse om du lakar ur örter och kryddor.

Vad tänker du på ??? Ska du göra essenser och koncentrat el.dyl.?

Det är inte helt lätt ... eller rättare sagt, jä**ligt svårt. Många ämnen oxideras och förstörs när dom kommer i kontakt med luft och ska du extrahera i vatten så lär du få både dåligt utbyte och en produkt som inte håller sig speciellt länge. Extraherar du i alkohol så har du också oxidationsproblemet att handskas med men du slipper få massa småflaskor och burkar som stinker surdike.

Jag tror att de flesta örter förvaras bäst i torkat eller fryst skick (eller levande). Annars är definitivt alkohol att föredra framför vatten.

Berätta vad du är ute efter så blir det lättare att svara.
Christoffer
Ja, jag ställde nog frågan fel och frågan är om den kan besvaras
om jag inte är specifik med vilken ört det gäller.
Ja, koncentrat hade jag tänkt, helst med alcohol.
Jag vet att vissa extrakt använder sig av monopropylenglykol
vid utdragning av eteriska oljor, men jag är osäker på dess
giftighet i större dosering, alltså vid halter på 2-4 cl.

Men tex kamomill då, hur mycket torkad kamomill i gram kan behövas
för att en halvliter 40%-ig vodka inte ska kunna ta åt sig mer av ämnena?
Om man har tömt växtdelarna på ämnen och vodkan inte är mättad,
kan man lägga på nytt kamomill till samma vodka, eller kommer den
nyinlagda kamomillen suga åt sig av vodkan som inte har blivit mättad?

Vet inte om jag förklarar rätt. Vet ej heller om det går att mätta
en vodkalösning med växtämnen, men utifall att...

Om man ska använda sig av rötter, tex valeriana, hur hög procenthalt
måste man ha på spriten för att spränga cellerna och frigöra de
värdefulla ämnena?

Jag köpte ett flytande Valerianaextrakt i utlandet som var extremt
starkt, en droppe på ett bord och hela lägenheten luktade illa.
Jag undrar hur de gör.
Men jag har hört att koldioxidextrakt ska vara bra, men kan en
privatperson göra sådant, och i så fall hur?
Gurkan
Utan laboratorium och specialutrustning är det nog bara infusionsmetoden som är användbar, antingen med alkohol eller med kokande vatten. Jag rekomenderar absolut akohol framför vatten. Hur man gör koldioxidextrahering har jag ingen aning om, alternativet, återigen, är destillation.

Propylenglykol ska inte vara speciellt giftgt men försiktighet är väl en bra ide ändå (etylenglykol däremot är riktigt giftigt):
http://www.shenet.se/ravaror/propylenglykol.html

Jag har inga specifika uppgifter vad det gäller olika örter men du kan ta lika volym sprit och torkad ört för att få ett hyfsat starkt extrakt. Ju längre det får stå och dra desto mer "träsmak" kommer med. Dvs. de eteriska oljorna löser ut först, sen kommer mer och mer smak av växtmaterialet. Några dagar till en vecka brukar vara lagom. Kortare om man krossar/finfördelar örten innan men då blir det ett jäkla kladd att sila av det.

Jag kan rekomendera dig att söka på http://www.shenet.se/ där finns massa information om hur man använder örter odyl.
Christoffer
Tackar, ska kolla upp shenet. Förresten... ska absinten opalisera direkt när man häller i vatten eller måste man vänta? Här funkar det inte. Provade absint idag och den tycks inte opalisera.
Gurkan
Provade du en köpt absinth eller hemgjord ?

Opaliseringen sked direkt när vattnet blandas i, inom en 1/10's sekund typ ...
Christoffer
En köpt i Portugal. För det spelar väl ingen roll om det är kallt eller
varmt vatten väl?
Den jag drack smakade väldigt mycket anis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon