Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintrad chili tappar knoppar, 2:a året chili sätter knoppar men vägrar blomma? Vad saknas?
          Tingsborg
          Inlägg 07-07-2009, 23:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 23 648

Hej,

Jag har en fråga om mina chilis. Jag lyckades med att övervintra 2 stycken stora fina chiliplantor från förra året. De höll sig gröna och fina mycket av bladverket var kvar hela vintern. Under januari-mars hade jag mycket problem med bladlöss men det löste sig med såpa och flera duschning av dem. Jag klippte ner dem i mars så att endast tjocka stammarna var kvar ( borde nog ha klippt dem lite tidigare). En av plantorna har jag planterat om ( borde självklart gjort det på båda).
          Jag har förstås förväntat mig att det skulle komma massor av blommor och frukter på dem tidigt under sommaren. Problemet är dock att inte en enda blomma har slagit ut. Det är massor av blomknoppar på dem. Det har skjutit ut mycket nya skott och bladverk på dem men där har det tagit stopp. Inte en enda knopp har blivit blomma.
          Jag har dem i ett litet miniväxthus på min balkong där andra plantor satta i år har blommat väldigt fint.

Vad gör jag för fel? Är det för lite näring? Jag har inte vågat på mig att ge dem alltför mycket näring.
          Jag ser heller ingen större skillnad mellan plantan som fått ny fräsch jord och den som sitter kvar i sin gamla av näring utdränerade jord.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-07-2009, 07:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Finns det gott om insekter på balkongen?? Om det inte finns kan du behöva pollinera plantorna för att det ska bli frukt.

+Miniväxthus på balkong i denna hetta vi haft låter varmt, många växter sätter inte frukt ifall de utsätts för alltför höga temperaturer pollenet brukar dö då, men nu har vi ju en svalare period så just nu är det ju ingen supervärme.

+Odla inte i alltför små krukor runt 5-10liter brukar vara lagom till de flesta sorter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 00:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon