Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med lupin!
          SaraT
          Inlägg 25-05-2009, 10:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 23 236

Hej!
          Har läst i flera trädgårdsböcker att man, när man sår/planterar lupin, kan komma att behöva tillsätta en speciell bakteriekultur i jorden som lupinen behöver, utifall att lupin inte har vuxit på platsen tidigare. Jag har köpt lupinfrö, men hittar inte någonstans (i nån fröhandel på nätet) info om denna bakteriekultur.

Enligt Karin Berglund i Bonniers stora bok om Din trädgård ska detta gå att köpa - men det kanske inte gäller hemma-odlare utan enbart proffs?
          Vi har precis blivit med trädgård och troligtvis har det inte vuxit lupin på platsen förut. Är det helt kört att få dem att växa om bakterierna saknas?
          Sara

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Nina K
          Inlägg 29-05-2009, 23:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 10 461

Kvävefixerande bakterier lever i symbios med ärtväxter och gör att de kan växa i magra jordar och ändå få tillgång till det kväve de behöver. Lupiner och andra ärtväxter kan på det sättet skapa sig en fördel och utnyttja ett habitat som andra växter inte skulle klara på grund av näringsbristen. Se hur de oftast växer i naturen: på rena sten och grusjordar. Ett enkelt alternativ är förstås att tillföra kvävet självt genom gödning eller en mer näringsrik jord, vilket vi ofta har i våra trädgårdar. Det är ingen skillnad på kväve och kväve...

Om du inte har några kvävefixerande bakterier i jorden betyder det alltså INTE att dina lupiner inte kommer att växa, bara att det i stället kommer att krävas några kronor i gödsel som insats. Däremot kan jag tänka mig att lupiner har svårt att konkurrera med andra växter - de är vana att få växa i eget kväveproducerande majestät. Men det är bara en spekulation.

Som KURT säger så förstår jag att man som yrkesodlare är mer engagerad i dessa bakteriekulturer, då det kan innebära stora vinster i form av minskad gödsling då bakterierna gödslar ÅT dig. Men det är ju inte samma sak som att lupiner inte skulle växa alls utan dem.

Så...den enda som behöver oroa sig för bakteriekulturer är den som vill få lupiner att växa i näringsfattig jord!

Citera
          officinalis
          Inlägg 08-07-2009, 10:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Nina K @ 30-05-2009, 00:38) *
          Kvävefixerande bakterier lever i symbios med ärtväxter och gör att de kan växa i magra jordar och ändå få tillgång till det kväve de behöver. Lupiner och andra ärtväxter kan på det sättet skapa sig en fördel och utnyttja ett habitat som andra växter inte skulle klara på grund av näringsbristen. Se hur de oftast växer i naturen: på rena sten och grusjordar. Ett enkelt alternativ är förstås att tillföra kvävet självt genom gödning eller en mer näringsrik jord, vilket vi ofta har i våra trädgårdar. Det är ingen skillnad på kväve och kväve...

Om du inte har några kvävefixerande bakterier i jorden betyder det alltså INTE att dina lupiner inte kommer att växa, bara att det i stället kommer att krävas några kronor i gödsel som insats. Däremot kan jag tänka mig att lupiner har svårt att konkurrera med andra växter - de är vana att få växa i eget kväveproducerande majestät. Men det är bara en spekulation.

Som KURT säger så förstår jag att man som yrkesodlare är mer engagerad i dessa bakteriekulturer, då det kan innebära stora vinster i form av minskad gödsling då bakterierna gödslar ÅT dig. Men det är ju inte samma sak som att lupiner inte skulle växa alls utan dem.

Så...den enda som behöver oroa sig för bakteriekulturer är den som vill få lupiner att växa i näringsfattig jord!

Jag håller för närvarande på att läsa en bok som heter "Jordbruksbok för alternativodlare". Där gör man stor skillnad på kväve och kväve. Lättlösligt kväve kan tillsättas i form av konstgödsling och det påverkar mikroorganismerna som i sin tur påverkar växterna. Nu kan jag tyvärr inte alla fackuttryck, men tycker det lät rimligt när jag läste om det. Lättlösligt kväve är väldigt lätt för organismer och växter att ta upp och det kan skapa överpopulationer av vissa organismer som börjar "lyxkonsumera" kvävet och det kan ha lite olika följder.

Uh. Jag borde nog läsa om det där kapitlet så att jag kan förklara bättre. Men i framtiden kommer åtminstonde jag se skillnad på att tillföra kväve med hjälp av organiskt material som sakta förmultnar och någon flytande blåkornsblandning.

Det är för övrigt en bok jag verkligen rekommenderar. Mer detaljrika och vetenskapligt inriktade förklaring på varför samplantering kan gynna respektive missgynna olika växter, vilket jag själv tolkat som pseudovetenskap och bondeerfarenheter innan.

Tror inte heller att bakterierna är nödvändiga. Lupiner kan säkerligen ta upp kväve direkt från jorden också, som vanligen är av mycket god kvalitet i många entusiasters trädgårdar.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon