|
Med stocksrosor är det så som du säger, de blildar bladrosett år ett och blommar år två. För att därefter i princip dö. Man ibland kommer de igen något år till om man inte låter de gå i frö. Lite beroende på var man bor också. Hos mig i zon 5 får jag vara glad om de överlever sin första vinter. Sår man tidigt, typ jan-feb kan vissa sorter blomma redan första året, fast då ganska sent, i allafall hos mig. Min erfarenhet är att övervintring sker bäst om plantorna planteras ut i rabatterna. Krukövervintring är lite mer chansartat även om det också funkar om man är lite "om sig och kring sig". Om du har plats i rabatterna för dina plantor så sätt ut dem så fort som möjligt så att de hinner etablera sig ordentligt före vintern. Att dina stockrosor i krukor är större än de utplanterade beror förmodligen på att krukjorden var bättre gödslad till att börja med än den jord de utplanterade plantorna fick. Eller att krukorna stått i ett varmare läge, eller att du vattnat bättre i krukorna än i rabatten.
|