Jag vet inte om det är artros jag har för jag får ingen hjälp av vården. Jag lyckades tjata mej till en röntgen av höfterna förra året och efter ett långt tag fick jag ett brev från stafettläkaren på vårdcentralen att jag hade "diskreta förändringar i brosket" (vilken brosk, var?) och att annan behandling än värktabletter inte var aktuell för tillfället.
Jag har ont i perioder och då värker det mycket, särskilt på natten, liksom inne i höften där man inte kommer åt att massera. Nu har jag inte haft ont på nästan ett år så jag har släppt det lite. Däremot så kan höften liksom "låsa" sig om jag har suttit/legat ned ett tag så att jag måste resa mej jättesakta för att höften ska fungera igen. Känner mej som 80 fast jag inte ens är hälften...
En sjukgymnast har för länge sedan visat mej en rörelse som jag tyckte hjälpte lite. Man ligger på rygg med böjda knän. Sedan låter man båda knäna falla åt ena sidan utan att lyfta axlarna från underlaget. Sedan böjer man höfterna åt andra sidan så att knäna kommer ner till golvet. Så ligger man så och vaggar knäna fram och tillbaka en stund. Jag tycker även det kan kännas skönt att stretcha ut höften ordentligt genom att ligga på rygg med böjda knän och sedan lyfta hela bäckenet upp i luften så högt man kan. Man kan även ligga på kanten av ett bord och låta benet hänga utanför så att höften sträcker ut.
Jag vet inte om det var till någon hjälp men jag lider verkligen med dej, det finns inget mer enegikrävande än att ha värk.