När det gäller vegetarisk/vegansk mat är det endast fantasin som sätter gränserna. Det går alldeles utmärkt att leva billigt och nyttigt (och samtidigt gå ned de där kilona man kanske önskade, förutsatt att man fortsätter att hålla en liknande diet).
Ett bra ställe att börja är att köpa en bra kokbok (med betoning på bra då de blivit en trend att skriva sin egen kokbok och mycket "inte allt" på marknaden tyvärr bara är rent skräp). På YouTube kan man också få massor av tips och inspiration. Ganska skönt att kunna titta och avgöra själv hur rätten smakar "äta med ögat".
Till trådskaparen, har du någon speciell typ av mat/världsdel som du tycker extra mycket om ? (så kanske det blir lättare att hjälpa dig mer specifikt). Eller är det mer snabba vardagsrätter ?.
På din andra fråga varför jag blev vegetarian "blev det bara som det blev". Bortskämd hemma (mammas mat och fina restauranger) men när jag började laga mat själv blev det mindre kött och jag märkte att jag mådde bättre av det. Minskade i vikt och hade mer energi än någonsin tidigare. Trodde att jag kunde klara av vad som helst (allt från att dansa till kampsport). Firar 10-årsjubileum iår, och har aldrig ångrat mitt val. Eftersom jag smakat det mesta i mina dagar saknar jag inget heller. På senare år också fått ett helhetstänk vad gäller kost träning och hälsa. Något som gör att balansen mellan kropp och själ oftast är bra och jag slipper vara sjuk och ha ont :-). Att det sedan är miljö och djurvänligt gör ju inte saken sämre. Särskilt inte i dessa tider när man märker effekten av hur moder jord skadats av år av utsläpp och miljöförstöring. Respekt för allt levande oavsett om det må vara en blomma eller ett djur.
Fler livshistorier, någon ?
|