CITAT (skogstroll @ 10-07-2009, 09:03)

Jag skulle aldrig klara mig helt utan kött. En lasagne eller en smaskig grillad köttbit med sås till måste jag ha ibland. I förrgår kväll åt jag en måltid endast bestående av broccoli, det var både gott och mättande. Kanske kunde jag äta kött lite mer sällan utan att lida av det. Man kan må bra fysiskt utan kanske men knappast psykiskt i alla fall för mig

Givetvis måste du inte det. Allt handlar om vana. Om du nu ser en lasagne eller grillad köttbit som någonting extra gott så skulle du då ha bytt ut det mot något vegetariskt alternativ som du äter när du vill äta extra gott. Att skippa kött tyckte jag var den enklaste biten och det är nog inte bara jag, det gick alltid att använda recept med kött i och ersätta med något vegetariskt köttsubstitut och få ett likvärdigt slutresultat. Men vissa grejor går ju såklart inte att ersätta och få ut samma smak och konsistens, men mycket.
Många är så inkörda på att äta kött att de har det till varje måltid och inte ens kan tänka sig en måltid utan kött. Jag hade tyvärr också den inställningen, att det skulle bli svårt att sluta äta kött. Men det gick jättelätt, jag bestämde mig bara över en dag att sluta och så blev det. Sedan dess har jag knappast saknat kött på tallriken.
Beroende på anledningen man blir vegan så kommer man ganska snabbt att få en viss avsmak för kött och inte sitta och längta efter en stor flintastek hela tiden. Gör man det av djurrättsliga skäl är man ju inte det minsta sugen på kött, oavsett hur gott det smakar. Gör man det av hälsoskäl så vet man ju att man mår mycket bättre och slipper bli sådär seg och däst efter måltiderna om man har lätt för att bli det. Så man har ju hela tiden en motivation till att avstå från det, då blir det inte lika svårt.
Redigerat av Nauti: 10-07-2009, 10:30