CITAT (Gita @ 12-07-2009, 12:40)

Så lätt att fixa är det faktiskt inte, de här människorna som håller på är enormt kunniga och ligger nästan alltid steget före. Det enda som är effektivt på sikt är att inte öppna mailen, ett fora där ingen öppnar mailen blir så småningom helt ointressant eftersom det enda syftet är att tjäna pengar.
Betr. medlemsmoderator, NEJ TACK!
Gita
När det gäller medlemmar som moderatorer så håller jag helt med dig! Jag reggade mig på ett inte helt okänt trädgårdsforum men upplevde att det fanns en innekrets där med personer som i egenskap av självutnämnda experter satt på sina höga hästar och raljerade över alla nya medlemmar som fick höra hur lite de begrep. Om en sådan krets personer skulle anförtros med ansvar att vara moderatorer så skulle det gå utför.....
Däremot är det inte speciellt svårt att stoppa spam. Jag har själv ett litet forum på www.egetforum.se och där kan jag som moderator själv bestämma om gäster ska få skriva inlägg anonymt eller om bara reggade medlemmar ska kunna posta inlägg. Kan även lägga till en konfirmationskod till varje inlägg och det finns ett spamfilter som stoppar automatisk registrering, svarar man inte på konfirmationsmailet manuellt så godkänns inte registreringen. Jag har fått en hel del mail om att registreringar inte har godkänts men ännu ingen spammare som har tagit sig igenom filtret! Detta är på en portal för olika små forum som är gratis för användarna och finansieras helt genom reklamintäkter de har inte en hel mediakoncern bakom sig som odla.nu och har ändå råd med detta.