Jag tycker bäst om fåglar, helst undulater! Har ett underbart par som tillför så mycket glädje med deras vackra sång och fina utseende och beteende! De är jättekeliga och tycker om att gosa med varandra.

Så katter är inte välkomna här!
Men jag måste ändå säga att katter (särskilt bond- eller skogsrasen) är väldigt speciella! Avvaktande, individualister, men ändå ofta sociala och rätt så keliga! Självklart är även katter olika, liksom hundar och människor med, men med rätt omhändertagande blir katten ofta ett trevligt sällskap!
Jag tycker inte att man ska ha katter i tätbebyggt område, framförallt med hänsyn till grannarna, men även med tanke på kattens behov av stora ytor. Katter gillar ju ofta att jaga, vilket blir svårare i stan. På landet fyller katten därför sin funktion bättre. Har man problem med råttor på landet är ju en katt ofta en dellösning på problemet.
Om man inte vill att ens kisse ska jaga fåglar, kan man sätta en pingla på kissen så att ev fåglar hinner sätta sig i säkerhet. Fungerar det effektivt, ni kattägare?
Jag kommer att få trädgård i sommar vid inflytten till vårt första hus, och tycker om de flesta sällskapsdjuren. Det varierar mera med djurens personligheter än raserna, måste jag säga. Jag avskyr också människor som behandlar djur illa!

Tack för mig!/Ann-Louise i Lycksele