|
... att vi gröningar gillar katter. Tror inte jag har stött på nån som tycker illa om katter iaf!! Eller så kanske vi helt enkelt tycker om ALLT (nåja, nästan) levande? Själv är jag våldsamt deprimerad över att behöva bo i lägenhet, för det första VILL jag inte ha innekatt, och för det andra är jag något allergisk. *snyft* Men så småningom blir det nog hus på landet, och DÅ ska jag ha katter!!!
kerstin z5-6
02-06-2004, 11:02
Ja ! men jag gillar även hundar och paddor ..hehe Bor fritt på landet så de har ett fint liv utan trafik  Du får titta på min Björne så länge  en luddig sak   Resten av menangeriet finns i album
Ja det verkar vara många kattägare här... tror iofs att det gäller i stort, inte bara bland trädgårdsmänniskor. Det är både billigare och praktiskt enklare att ha katt jämfört med att ha hund eller häst så det är nog inte så konstigt.
..annars tycker jag iofs att just trädgårdsmänniskor ofta svär ve och förbannelse över just katter... Jag tål bara inte katter själv... .....men jag äääälskar dom ändå..särskilt min Ravelli....snörvel.....attjo!!!!
Christoffer
02-06-2004, 11:24
Föredrar hundar...små sådana. Men helst gillar jag koalor, wombats, dvärgkaniner, kycklingar och minigrisar!
älskar katter å hundar å de mesta som har päls....
andersen
02-06-2004, 11:36
Ja jag har varit katt ägare och är sugen på att skaffa en ny katt.
Ja, trädgårdsinnehavare brukar ju inte gilla när a n d r a s katter är och rotar i deras rabatter... Men det är ju trots allt så att alla är vi en del av naturen, växter, djur och människor. Jag har ju min underbara lilla jackrussel iallafall, ett yrväder med en vilja av stål!! Och ungarna tjatar om ett litet djur, så då får det nog bli en råtta tror jag. DE är intelligenta som få... Surt det där med allergi alltså, det gick bra när jag hade katter själv, men nu när jag är utan så är det bara snuva och rinnögon för hela slanten.
Kakaduan
02-06-2004, 12:12
Jag har en papegoja (en stor kakadua) som är min älskling och världens gulligaste! Katter tycker jag är trevliga - så länge de håller sig på ägarens tomt!!!  Kakaduan
Jag är fågelmänniska själv (både vilda och som husdjur). Detsamma gäller våra grannar så vi försöker hålla "kattfritt" på våra tomter.
Väntar för tillfället på att vår Morhuvade goja Mango ska bli tillräckligt gammal för att flytta från uppfödaren hem till oss. Vår förra fågel, dvärgpapegojan Smulan, dog i våras. Hon och jag hade då levt tillsammans i över 17 år.
/Mimmi
Hm, ja då får väl jag skilja mig från mängden. Jag är inte speciellt förtjust i katter utan är mer en hundmänniska. Vi bor på landet men kan tyvärr inte ha några djur alls p.g.a. allergier.
Anledningen till att vi är lite emot katter bottnar bl.a. i att vi förut hade en granne som hade 25-30 katter och givetvis så skötte de om sina behov hos oss istället för på hemmaplan. Närhelst man skulle påta i jorden så stack man fingrarna i ja ni vet vad.
De slank in om man hade terrassdörren öppen - och det är inte bra om man är allergisk.
De våldförde sig på nyplanterade syrenbuskar så att grenarna knäcktes etc. etc.
Om soptunnan hade blåst omkull och locket öppnats så var katterna där och rev sönder soppåsarna och ni kan ju tänka er hur det såg ut ...
Hursomhelst, alla de katterna blev avlivade när grannarna flyttade och nu har vi bara ett fåtal katter kvar i byn och det är mer lagom.
Katter och rökning är alltid känsliga ämnen ... Jag är i grund och botten djurälskare och har full förståelse för de som tycker om katter men tyvärr har vi dåliga erfarenheter av dem.
Vi har hund, dvärvädurskaniner och sex katter, här är en av mina raringar, katten Max:  Jag skulle aldrig kunna vara utan mina djur eller växter, trots att jag periodvis är redigt allergisk mot dem: Men det finns ju de som lever på att tillverka allergimediciner! Mvh Fenja
andreas i uppsala
02-06-2004, 13:38
katter e fina men rivs och hårar som sjutton, och sen så är de ensamvargar. Jag tycker mycket bättre om hundar, människans bästa vän, Katter är opålitliga, men intressanta
jag är superkattmänniska. här är min älskling (och den spännande igelkotten):
evarina
02-06-2004, 15:27
Tycker inte att katter är varken särskilt bra eller särskilt dåliga... (Samma sak gäller hundar)
Nu är jag allergisk iofs, så beslutet har redan "tagits åt mig".
CITAT (andreas i uppsala @ 02-06-2004, 14:38) katter e fina men rivs och hårar som sjutton, och sen så är de ensamvargar. Jag tycker mycket bättre om hundar, människans bästa vän, Katter är opålitliga, men intressanta Alla katter är inte ensamvargar! Många ja, men de finns de som är hur sällskapliga som helst - mot alla. Hur mycket de rivs och hårar beror på vilken kattras man väljer och sedan hur man sköter/uppfostrar sin katt. Det går att lära dem att klösa på några väl utvalda ställen... Min katt (bondkatt) blir jag inte så hårig av efter att ha kelat med, men det är för att jag med jämna mellanrum hjälper henne bli av med hår (tur hon gillar kardan). Går extra bra om man först har blött pälsen något, då flyger håret inte omkring! För övrigt är jag inte bara kattmänniska, utan snarare djurmänniska. Fåglar, hundar, katter, hästar, kaniner, you name it!
LenaTuring
02-06-2004, 18:53
Har tre katter och de rivs ALDRIG (Andreas)! Kan inte tänka mig ett liv utan katter och växter. Har aldrig varit utan det heller. Bor på landet, här uppstår aldrig tätortsproblemen med djur. Katten är social på sina villkor och som man bemöter dem så blir man bemött av dem
birgitek
02-06-2004, 19:20
Har en katt och två hundar. Tycker att djuren tillför så mycket positivt till livet. Blev jag tvungen att välja, vilket jag tack och lov inte behöver, så är djuren viktigare för mej än trädgården. Birgit Ek
jag säger..Kaniner!
Smekajsa
02-06-2004, 20:12
hundmänniska här.... visst tycker vi om katter, i träden, ja vore tacksam om jag slipper ha dem på min tomt
Gossen Ruda
02-06-2004, 20:48
Tillhör dom som inte är förtjust i katter. Tycker bättre om fågelsång med tillhörande djur. Förresten alla djur som tillhör den svenska naturen, dom får gärna besöka mitt trädgårdsrike. Undantag såna som skall förstöra, rådjur, grävling, hare och liknande. Upptäckte i helgen att nåt kattskrälle tydligen hade tagit sig upp på mitt trädgårdbord av plast men halkat och fällt ut klorna. Nu får det ligga på sidan när det inte används, vill inte ha mer repor. Höjden var för ett antal år sen när ett annat kattskrälle tagit sig upp på min bil och gjort samma sak med klorna.
CITAT (cala98 @ 02-06-2004, 20:48) jag säger..Kaniner!  Ååååh....inled mig icke i frestelse...såna där tål jag ju.......men efter att ha mist två på ettoetthalvt år så vet jag inte om jag vågar igen......det gör ju så ont
gammelnalle
02-06-2004, 23:05
Fullmånen lyser SÅ grannt över trädtopparna och klockan slog precis 00:00 Jag måste nog gå ut och yla mot månen.... Är jag månde en canis lupus då??? dvs av hundsläktet eller möjligen vampyr....
aooooooo, ahoooooo.....
och det där med att det skulle vara katrter som river ur omkullvälta soptunnor...... nja... kanske... men nog är våra kråkfåglar lika goda i det avseendet.... eller ??
"the Lunatic" (från latinets luna= måne) sv ungefär Mångalen....
Jag tycker bäst om fåglar, helst undulater! Har ett underbart par som tillför så mycket glädje med deras vackra sång och fina utseende och beteende! De är jättekeliga och tycker om att gosa med varandra.  Så katter är inte välkomna här! Men jag måste ändå säga att katter (särskilt bond- eller skogsrasen) är väldigt speciella! Avvaktande, individualister, men ändå ofta sociala och rätt så keliga! Självklart är även katter olika, liksom hundar och människor med, men med rätt omhändertagande blir katten ofta ett trevligt sällskap! Jag tycker inte att man ska ha katter i tätbebyggt område, framförallt med hänsyn till grannarna, men även med tanke på kattens behov av stora ytor. Katter gillar ju ofta att jaga, vilket blir svårare i stan. På landet fyller katten därför sin funktion bättre. Har man problem med råttor på landet är ju en katt ofta en dellösning på problemet. Om man inte vill att ens kisse ska jaga fåglar, kan man sätta en pingla på kissen så att ev fåglar hinner sätta sig i säkerhet. Fungerar det effektivt, ni kattägare? Jag kommer att få trädgård i sommar vid inflytten till vårt första hus, och tycker om de flesta sällskapsdjuren. Det varierar mera med djurens personligheter än raserna, måste jag säga. Jag avskyr också människor som behandlar djur illa!  Tack för mig!/Ann-Louise i Lycksele
anncharlotte
02-06-2004, 23:40
Visst är den katt lycklig som kan springa fritt i naturen, men få utav oss bor på det sättet att det är möjligt eller rättare sagt lämpligt. Både för kattens skull och för omgivande grannar som så många påpekat kan vara allergiska eller utav andra orsaker inte vill ha en katt på tomten eller inne i huset. Katter i stan ska vara innekatter och om möjligt ha en inhägnad att vara i ute. Katterna mår inte illa av detta och dom riskerar inte att skadas av bilar eller annat. Katter är inte enstöringar som gillar att vara ensamma, dom tyr sej gärna till varandra och älskar sina ägare om dom gjort sej förtjänta av det. Så bli inte arg på katten som förstör din trädgård, bli istället arg på den ägare som inte tar ansvar för sitt djur utan låter det gå vind för våg.
Hälsningar Kattägare o kattälskare
Hej igen! Jag tycker också att man inte ska bli arg på katten om den gör nåt. Självklart är det ägarens fel. Och just därför blir man nog som ägare mera utsatt för rättmätiga klagomål om katten gör intrång i ett tätbebyggt område. Det måste man förstå, tycker jag. En inhägnad för katten, ja, det torde fungera om man har tomt. Men om man har lägenhet, som många har? En hund kan man rasta, även om man bor i lägenhet, men hur gör man med en katt? Får katten sin behövliga motion på annat sätt istället? Undrar Ann-Louise
andreas i uppsala
02-06-2004, 23:55
´Visst kan man skylla på katter. De är inte robotar precis. Det är bara att köpa en ilsken sak eller sätta upp en sån där grej. katter lyder knappast sina ägare. De är ensamvargar och träffas bara vid parning. De är kattdjur precis som tigrar,lodjur och lejon. Det går inte att lita på dem
Ja, man kan försöka skrämma bort katten på ett "milt" sätt om man har problem med dem i tätort. Tips emottages tacksamt! Men om det inte går, tycker jag att man ska prata med ägaren. Ägaren måste ta sitt ansvar också! /Ann-Louise
Mia, zon 3
03-06-2004, 05:39
Får tyvärr sälla mig till gruppen allergiska djurälskare.... men som sambon säger; det är nog TUR att jag är allergisk, annars skulle det bli trångt hemma.... Det har det varit också, när vi bodde i liten 2:a med stort akvarium, två terrarier och friflygande gojor (plus "mat-djuren", dvs syrsor, mask mm). Nu är det "bara" ett akvarium och gojorna kvar, men jag hoppas jag kan få en bekant som har fågeluppfödning att ta över dem. De vill bara skaffa ungar nu, och det vill inte jag att de gör hemma hos mig. Det är svårt, när de kära djuren blir ett bekymmer.... men har jag tagit mig an dem så är det ju mitt ansvar att se till att de får det så bra som möjligt. I framtiden vill jag ha höns, och den dagen det dyker upp ett vaccin mot pälsdjursallergi så blir det katt bums! Och gärna någon irländsk varghund....
CITAT (echo @ 02-06-2004, 11:58) ... och för det andra är jag något allergisk. *snyft* Men så småningom blir det nog hus på landet, och DÅ ska jag ha katter!!!  Kanske skulle du klara en "nakenkatt" - och så finge du väl köpa en Helly&Hansen också förstås...
kryddan
03-06-2004, 08:46
CITAT (lolo @ 03-06-2004, 00:48) Men om man har lägenhet, som många har? En hund kan man rasta, även om man bor i lägenhet, men hur gör man med en katt? Får katten sin behövliga motion på annat sätt istället? Undrar Ann-Louise  Den ser allt till att skaffa sig sin motion - vår Måns kör sina dagliga galopprundor i lägenheten  . Allra bästa gillar han korridoren där han tar rejäl sats och flyger fram - väjer för olika osynliga hinder och avslutar på balkongen.....
CITAT (Posse @ 03-06-2004, 08:28) CITAT (echo @ 02-06-2004, 11:58) ... och för det andra är jag något allergisk. *snyft* Men så småningom blir det nog hus på landet, och DÅ ska jag ha katter!!!  Kanske skulle du klara en "nakenkatt" - och så finge du väl köpa en Helly&Hansen också förstås...  Finns det Helly Hansen-kläder för katter också???
Jo, allergisk är jag, men jag hade katter för några år sen, och konstigt nog så kände jag inte av allergin då. Jag hade en cornish rex, de fäller ju inte en massa hår iaf. Men nu har jag hund hemma, och tvivlar på att det skulle gå att ha en innekatt tillsammans med henne (hon har sina bestämda åsikter), så det får bli utekatter på landet så småningom...
Jag vet inte, raskatterna funkar ganska bra i lägenhet, men på nåt sätt känns det ändå som om katter ska vara fria... de har ju den naturen.
Silverblommans
03-06-2004, 10:35
Eller tvärt om  gillar man katter så gillar man växter med o andra djur, utom spindlar o getingar jag får snart bebisar av rasen europé fast krukväxter o katter är ingen bra kombination Monika
Sanna_G
03-06-2004, 12:06
Jag har alltid varit en hundmänniska medan min sambo är mer förtjust i katt. Efter mycket om och men skaffade vi katt för två år sedan. Jag trodde aldrig att det skulle hända men jag har blivit omvänd till kattmänniska!
MaryLou
03-06-2004, 13:27
"katter e fina men rivs och hårar som sjutton"
Man är väl smart o väljer en ras som inte hårar så mycket! Som den bedårande Russian Blue, t ex! Även om det går att uppfostra katter i viss mån, är det svårt att hindra dem från att marodera i grannträdgårdar...Det finns "kattavskräckande" medel att köpa i djuraffärer. Vill man hålla sig väl med sina grannar kan man ju köpa sånt i present till dem....Det finns tydligen växter också som stöter bort katter, men nu kommer jag inte ihåg vad de heter.
lavendel
03-06-2004, 13:32
CITAT (Sanna_G @ 03-06-2004, 13:06) Jag har alltid varit en hundmänniska medan min sambo är mer förtjust i katt. Efter mycket om och men skaffade vi katt för två år sedan. Jag trodde aldrig att det skulle hända men jag har blivit omvänd till kattmänniska!  Hej! Ja hur många gånger har jag inte sett det hända...att den som inte alls var intresserad av katter blir helt förälskad när den väl lär känna en kisse!! Lavendel
MaryLou
03-06-2004, 13:54
På tal om att katter skulle vara ensamvargar och bara träffas vid parning...
CITAT (kryddan @ 03-06-2004, 09:46) CITAT (lolo @ 03-06-2004, 00:48) Men om man har lägenhet, som många har? En hund kan man rasta, även om man bor i lägenhet, men hur gör man med en katt? Får katten sin behövliga motion på annat sätt istället? Undrar Ann-Louise :rolleyes: Den ser allt till att skaffa sig sin motion - vår Måns kör sina dagliga galopprundor i lägenheten  . Allra bästa gillar han korridoren där han tar rejäl sats och flyger fram - väjer för olika osynliga hinder och avslutar på balkongen..... Mintha kör också sina galopprundor, rejäla sådana. Hon får upp en otrolig hastighet! Mycket hoppträning blir det också med fågelburar, "naturliga" hinder, sittplatser högt upp mm. Hon gör till och med push-ups den tokan  Måste vara rejält musklad...Dessutom går jag ut och går med henne (i sele) så ofta jag kan (på sistone varje dag)  Superläskigt i början, men toppenkul när man kommer bort till träd, buskar och kaxiga småfåglar. Nu har hon äntligen lärt sig vägen hem också. Kort och gott, att bo i lägenhet och ha katt är inte svårare än att ha lägenhet och balkongträdgård.
CITAT (MaryLou @ 03-06-2004, 14:54) På tal om att katter skulle vara ensamvargar och bara träffas vid parning.. Sådana sötnosar!  Måste själv lägga upp en bild på min misse sedan. Kom precis foton idag på de rullar vi tog i somras/höstas när hon var pytte..
CITAT (andreas i uppsala @ 02-06-2004, 14:38) katter e fina men rivs och hårar som sjutton, och sen så är de ensamvargar. Jag tycker mycket bättre om hundar, människans bästa vän, Katter är opålitliga, men intressanta Det stämmer då verkligen inte med mina erfarenheter! Katter är självständiga men oerhört sociala o tycker om sina människor. Min lille Sven tycker om de flesta av mina vänner o kanske kan jag vara utan de andra , dessutom är han ganska lat så han ids inte lägga så mycket möda på fågel fångandet. Han kissar mest revir på mina buskar fast han är kasterad o älskar att bli kliad på magen o i armhålorna( säger mn så om katt) mvh
Det skall finnas en ras som allergiker skall klara av..sibirisk skogskatt tror jag att det var.....det var nåt fornt sovjetnamn iaf....
Sanna_G
04-06-2004, 09:54
Vi skaffade vår katt, Herkules när vi bodde lägenhet. Han var busig och anföll oss hela tiden. Efter mycket om och men kom vi fram till att han kanske hade långtråkigt. Vi hämtade hem en liten kompis till honom och sedan dess har de varit oskiljaktiga! Herkules slutade med anfallen så fort vi tog Columbus in genom dörren. De rusade jämt runt i lägenheten och busade, full fart hela tiden! För ett år sedan köpte vi hus, och sedan dess har de sprungit ut och in precis som de vill. Det fungerar jättebra!
Sanna_G
04-06-2004, 12:11
CITAT (MaryLou @ 03-06-2004, 14:54) På tal om att katter skulle vara ensamvargar och bara träffas vid parning... Kanske inte gäller kastrerade.
Jag förstår inte varför så många tror att katter inte trivs i grupp? Mina håller i hop både i vaket och sovande tillstånd! Mvh Fenja 
zaaritha
04-06-2004, 20:41
Våra 9 katter håller också ihop! 4 generationer. Jag tycker mycket om de flesta djur: katter, hundar, hästar, getter, åsnor, mulor, o så de vilda då---förstås! Vi brukar ha älgar, rådjur, rävar, igelkottar, mård o iller i vår trädgård. Ja, så har vi 14 hönor o 7 tuppar.....
*Felix matte*
04-06-2004, 22:28
Ebba & Myran är bästisar dygnet runt (innekatter)
anncharlotte
04-06-2004, 22:50
Det är inga problem att ha en katt som innekatt, men har man inte tid att aktivera den själv är det bra om den har en kompis och naturligtvis är det också så att med en rasren katt som i generationer tillbaka har varit innekatt är det nog lite lättare. Dom katter som en del allergiker tål är nog Rexar. En sprallig och glad katt med lockig päls, man skiljer på Cornish och Devon Rex. Dom är rätt olika till utseendet men har ungefär samma temprament. Att säja att katten ska gå lös för det är dens natur funkar ju inte riktigt, det gäller ju isåfall alla djur, vande vi våra hundar, fåglar, hästar ja allt vid att dom fick ströva fritt så visst skulle dom gilla det. Och visst funkar det att ha en katt i koppel, det är bara att börja i tid när den är kattunge. Sen kanske bara ett fåtal gillar att ströva runt i stan bland alla bilar och människor men det är ju inte nödvändigt om man är ute efter att katten ska få motion. Men som sagt, gott om leksaker, en kattkompis och kanske en balkong för lite frisk luft ibland räcker !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|