CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2009, 18:16)

Först en liten rättelse, Roundup är klassat som bekämpningsmedel och inget annat. Fast att använda det mot maskrosor är overkill, det finns bättre metoder som ger mindre eller inga bruna fläckar. Manuell borttagning eller Stroller Combi är väl det som gäller. Att dutta salt mitt i bladrosetten skall också fungera men då är det nog bättre att dra upp den. Enligt uppgift räcker det att man får bort dom översta 2 cm av roten för att den inte skall komma tillbaka, har dock aldrig testat. OM man bekämpar kemiskt så finns alltid risken att medlet kommer ner i brunnen i små mängder, frågan är dock om det har någon betydelse med tanke på allt annat man får i sig.
Intressant det du skriver om de 2 överstra cm av roten, var har du hört det? Jag upplever att mina maskosor inte kommer tillbaka, oftast får jag med mig minst 5 cm av roten..
salt strödde jag runt brunnen, men det gick inte. Ett lite maskrosblad på varje planta överlevde alltid (samma med ogräsättika) och sedan återkom hela maskrosen efter ett tag.
Jag har accepterat ogräs till viss del i gräsmattan. Men jag vill inte har en maskosmatta! Den håller på att kväva vissa delar av vår gräsmatta!
tack för alla svar!
MVH Sara