CITAT (Gunilla T @ 14-07-2009, 20:08)

Du har så rätt smuleborg - gräver man och vänder på jorden på hösten fryser småkrypen ihjäl och de som lever på ytan begravs så om man inte måste för lerans skull så låt bli.
Ja, det är så jag har för mig "att det är". Det är slut med höstgrävning för vår del. Och -
Jag nämnde det tidigare, höstgräv (underförstått om du har lerjord) men inte alltför sent. I trädgårdsböcker kan det typ stå - Vänta in i det längsta och höstgräv precis innan frosten slår till. Daggmasken är jordens värdefullaste arbetare. Vänta därför inte in det längsta med höstgrävning. Mitt tips: Höstgräv, om du har lerjord, så snart du kan. Och så annat värdefullt, värt att värna om.
Idag har vi inte lerjord i trädgårdslandet och kommer därför inte att höstgräva.
Framåt hösten lägger vi över ett lager av klippta (lönn-) löv. För mulllhalten (maskarna gör sitt jobb) och för att, inbillar vi oss, främja microlivet.
Till våren läger vi på ett lager med brunnen hästskit, tar grepen och vänder ner. Hittills har vi inte använd annan gödning än hästskiten. Det är gott så.
Vi hämtar hästskiten från en granngård. Låter den "brinna" i nästan ett år. Täcker då över högen, lite slarvigt, med pressening. Inte helt fritt från "ogräsfrön", men det funkar.