Kasam, vadå kapar? Inte är det väl någon som kapar någonting här eller? Tråden finns ju för att visa och diskutera dagliljor. Så, över till dina frågor. Har man rådjur i sin trädgård kan dagliljorna bli ganska åtgångna tidigt på året men å andra sidan så kommer dom tillbaka snabbt med nya blad, det är förstås trist om rådjuren tar blomstänglarna men i allmänhet brukar "förstörelsen" ske när de nya blaen kommer upp på våren. Sedan finns dagliljegallmyggan som bygger bo i knopparna. Där ser man snabbt vilka knoppar som är angripna, dom blir "uppblåsta" och lite grova på ytan. Ta bort dessa knoppar och gör av med dom. Jag har också hört att sniglar kan vara ett problem men jag har aldrig upplevt att sniglar har gått åt mina dagliljor, så jag kan inte verifiera detta. Några andra typer av problem med dom har jag inte märkt.
Det finns en hel massa olika försäljare av dagliljor här i Sverige. Jag skulle vilja säga att alla plantskolor har några dagliljor i sitt sortiment. Det finns några som har lite mer och där kan man nämna t ex Bohus Perenner och Växter i Hemmesdynge utanför Båstad. Dom har postorderförsäljning också. Lilla Fiskaregatan är redan nämnd. På nätet finns otaliga specialplantskolor för Hemerocallis som har nätförsäljning.
För några år sedan startades en specialgrupp för Hosta-Iris-Hemerocallis och idag ingår vi som specialgrupp inom Trädgårdsamatörerna. Du kan gå in på vår hemsida som är
www.hih-gruppen.se och titta lite. Där finns en sida med några länkar till försäljare också. I dagsläget är det bara länkar till några firmor utomlands.
Men här kommer dagen skörd från Slimminge
Hemerocallis_Arctic_Snow.jpg ( 70.18k )
Antal nedladdningar: 35Arctic Snow
Hemerocallis_Siloam_Little_Girl.jpg ( 82.91k )
Antal nedladdningar: 31Siloam Little Girl
Signatur.jpg ( 4.9k )
Antal nedladdningar: 6