|
stennie
09-07-2009, 06:41
Nu har Dagliljornas tid börjat...och jag vill först visa vilken skillnad det kan vara i storlek! Big Bird!  Eenie Alegro (?)
Monica B
09-07-2009, 09:47
Visst är det härligt. Här är några av mina dagliljor som blommar:
[attachment=37799:Hemeroca...e_Ambers.jpg] Campfire Ambers
[attachment=37800:Hemeroca..._Fanfare.jpg] Hmm felmärkt med största säkerhet. Inte Eenie Fanfare som jag först trodde. Lite för mycket rosaröd för att vara H. fulva tycker jag.
[attachment=37801:Hemeroca...d_Street.jpg] Forty Second Street
[attachment=37802:Hemeroca...n_Chimes.jpg] Golden Chimes
[attachment=37803:Hemeroca...mble_Bee.jpg] Little Bumble Bee
[attachment=37804:Hemerocallis_minor.jpg] Reviderar namnet här också. Inte H. minor utan faktiskt den som står bredvid som heter Puddin
[attachment=37805:Hemeroca..._Vespers.jpg] Vespers
[attachment=37806:Signatur.jpg]
Krolliljan
09-07-2009, 15:11
Har flyttat så några av mina står och tjurar och vill inte blomma men här är några av de flyttade och något nyförvärv som slagit ut så här långt. Nefertiti [attachment=37823:IMG_0001_546.JPG] Brunröd daglilja- fulva [attachment=37824:IMG_0001_547.JPG] Mary Todd [attachment=37825:IMG_0001_548.JPG]
Pote2illa
09-07-2009, 17:02
[size="3"][/size]Är det någon som vet var man kan få tag i de gamla (ursprungliga?) sorterna Hemerocallis fulva och Hemerocallis flava? Mormor hade dom på vedbacken. Jag kan inte hitta någon som säljer dem nu.
Monica B
09-07-2009, 17:37
Lilla Fiskaregatan i Lund har både Hemerocallis fulva och Hemerocallis flava (=Hemerocallis lilioasphodelus). Dom har en e-butik så det går att beställa på nätet. http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-...inguest&p=H[attachment=37835:Signatur.jpg]
Krolliljan
09-07-2009, 19:40
Jag gick ut en stund nu mitt i blåsten och då upptäckte jag att att helt gäng av Hemerocallis citrina hade slagit ut. De är ju nattblommande så det var tur att jag gick ut och fick njuta lite av dem.
[attachment=37842:IMG_0001_549.JPG]
stennie
09-07-2009, 21:11
Underbara !!!! Rocket City  Naomi Ruth  Lacy Doily  Från Marskattans egen sådd för 2 år sedan
Monica B
10-07-2009, 08:16
Stennie, din frösådda är jättefin! Jag går och väntar på att ett par av mina frösådder skall slå ut för första gången. Jättespännande. Idag har bara en ny sort slagit ut:
[attachment=37868:Hemeroca...key_Club.jpg] Jockey Club
[attachment=37869:Signatur.jpg]
Krolliljan
10-07-2009, 09:10
Oh så fina. Man kanske skulle få plats med några fler. Funderar på Lacy Doily
Pote2illa
10-07-2009, 14:33
[size="3"][/size] Tack Monica B!
Hur vanligt är det att dom byter färg? Har bara gula, men i år kommer tvåfärgade också Ser helskumma ut...
Monica B
11-07-2009, 21:17
Hmmm, byter färg? Det tror jag inte att jag har varit med om. Är du säker på att du verkligen bara har en sort? Kan ju i och för sig vara fröplantor som kommer.
Hur som helst, här är dagens bidrag till dagliljefronten.
[attachment=38007:Canadian_Goose.jpg] Canadian Goose
[attachment=38008:Signatur.jpg]
Monarda
11-07-2009, 22:51
Inköpt för två år sedan på Botaniska i Göteborg. Blommade då men har tjurat sedan dess.
[attachment=38016:P1010196a.jpg]
Sussie F-Flower
12-07-2009, 00:15
CITAT (stennie @ 09-07-2009, 07:41)  Nu har Dagliljornas tid börjat...och jag vill först visa vilken skillnad det kan vara i storlek! Big Bird!  Eenie Alegro (?)  Åhh, Herregud! En sån skillnad på storleken!!! En bjässemadonna och en liten putteplutt... Jag visste inte att det kunde skilja så mycket emellan sorterna.... Underbara färger!!! Precis dom färger som jag ständigt söker. Köper också perenner i dessa färger men när de väl blommar så stämmer inte färgerna ändå... Jag har bara 2 plantor av dagliljor (röd-gula) och det är samma.. men det är bara knoppar än så länge... Får väl återkomma bed bilder när det är dags... Tack stennie för dina bilder!
Red Top
12-07-2009, 05:36
Underbara bilder!
Biggan_
12-07-2009, 12:11
Väldigt fina dagliljor och fantastiska bilder!
stennie
13-07-2009, 20:31
Rasberry candy  Custard candy
Gud vilka fina dagliljor ni har, den enda som jag har fått blommor av är en vanlig gul, men den är ganska söt den med Gul daglilja 2009.JPG
Hejsan! Har inte haft några dagliljor tidigare, men i år införskaffat en del. Citrina inköptes några exemplar på Plantagen. Inga blommor än, ser rätt klena ut. Kanske kan jag inte räkna med blomning första året. Har också köpt några på loppisar/marknader. Dessa skulle vara gula, de där klassiska. De blev:   Vet någon vad de är för några? Dessutom - fixar dagliljor rätt halvskuggiga lägen?
Monica B
15-07-2009, 08:47
Idag blir det bara en ny sort.
[attachment=38318:Hemeroca...esperado.jpg] El Desperado
Kasam, den första bilden ser ut som en Frans Hals som är en gammal sort, bild två vågar jag mig inte på någon gissning. Visst kan du plantera dagliljor i halvskugga, det går alldeles utmärkt.
[attachment=38319:Signatur.jpg]
Mmmm, jag älskar Dagliljor...min tidiga sort har redan blommat över...och nu väntar jag på att mina 6 nya, jag köpte förra året och i år ska slå ut, vilket de gör vilken dag som helst....då kommer det bilder...
Mina nya står i vandrande skugga...alltså...sol fram på dagen, lite skugga, och sedan sol på kvällen igen...och de verkar klara det bra. Min tidiga står i full sol, och mår alldeles prima...så det är nog vilket som.
Tjillevippen...
Den översta av kassams bilder är sådan min gula har blivit. Så nu har jag två sorter...(kanske ett frö som kommit med fåglar?) Flera lär det bli, då jag gillar liljor.
Monica B
15-07-2009, 17:28
Pejori, dagliljor är inte liljor, dom tillhör släktet Hemerocallis och inte Lilium. Namnet daglilja kommer väl förmodligen av att dom är lika liljor men varje blomma är utslagen bara en dag. Men eftersom det oftast finns väldigt många knoppar på varje stängel, och flera stänglar, slår dom i regel ut allt eftersom så blir blomningstiden ganska lång. Skillnaden mellan dagliljor och liljor är också den att liljor i allmänhet har en lök medan dagliljorna har ett ganska "köttigt" rotsystem. Dagliljorna besöks inte heller av liljebaggarna men å andra sidan så finns det andra odjur som besöker dom.
[attachment=38360:Signatur.jpg]
CITAT (Monica B @ 15-07-2009, 18:28)  Pejori, dagliljor är inte liljor, dom tillhör släktet Hemerocallis och inte Lilium. Namnet daglilja kommer väl förmodligen av att dom är lika liljor men varje blomma är utslagen bara en dag. Men eftersom det oftast finns väldigt många knoppar på varje stängel, och flera stänglar, slår dom i regel ut allt eftersom så blir blomningstiden ganska lång. Skillnaden mellan dagliljor och liljor är också den att liljor i allmänhet har en lök medan dagliljorna har ett ganska "köttigt" rotsystem. Dagliljorna besöks inte heller av liljebaggarna men å andra sidan så finns det andra odjur som besöker dom.
[attachment=38360:Signatur.jpg] Att den ena är lök och den andra har rotsystem visste jag, men att dom inte var liljor i ordets rätta bemärkelse, visste jag inte... Men likheten till liljor gör att jag tycker dom är otroligt vackra och just att det kommer många på samma stängel. Sparar dom frön jag får och sår nya efter hand, bland vanliga liljor....Dom fyller upp bra också
Hejsan!
Tack för era svar - toppen att kunna ha dem både sol o halvskugga. Ja, och Frans med okänd vän hamnar i halvskugga, medan mina citriner nog får ett soligare läge. Inspirerande tråd, vill ju lära mig mer - hoppas att ni inte tycker att jag kapar...
Vilka (skade)djur gillar dagliljor? Vad ska man se upp med?
Dessutom: Har ni tips om bra köpställen, gärna på nätet, för dagliljor? Ser att det tipsas om Lilla Fiskaregatan, finns det även andra ställen?
Monica B
16-07-2009, 08:07
Kasam, vadå kapar? Inte är det väl någon som kapar någonting här eller? Tråden finns ju för att visa och diskutera dagliljor. Så, över till dina frågor. Har man rådjur i sin trädgård kan dagliljorna bli ganska åtgångna tidigt på året men å andra sidan så kommer dom tillbaka snabbt med nya blad, det är förstås trist om rådjuren tar blomstänglarna men i allmänhet brukar "förstörelsen" ske när de nya blaen kommer upp på våren. Sedan finns dagliljegallmyggan som bygger bo i knopparna. Där ser man snabbt vilka knoppar som är angripna, dom blir "uppblåsta" och lite grova på ytan. Ta bort dessa knoppar och gör av med dom. Jag har också hört att sniglar kan vara ett problem men jag har aldrig upplevt att sniglar har gått åt mina dagliljor, så jag kan inte verifiera detta. Några andra typer av problem med dom har jag inte märkt. Det finns en hel massa olika försäljare av dagliljor här i Sverige. Jag skulle vilja säga att alla plantskolor har några dagliljor i sitt sortiment. Det finns några som har lite mer och där kan man nämna t ex Bohus Perenner och Växter i Hemmesdynge utanför Båstad. Dom har postorderförsäljning också. Lilla Fiskaregatan är redan nämnd. På nätet finns otaliga specialplantskolor för Hemerocallis som har nätförsäljning. För några år sedan startades en specialgrupp för Hosta-Iris-Hemerocallis och idag ingår vi som specialgrupp inom Trädgårdsamatörerna. Du kan gå in på vår hemsida som är www.hih-gruppen.se och titta lite. Där finns en sida med några länkar till försäljare också. I dagsläget är det bara länkar till några firmor utomlands. Men här kommer dagen skörd från Slimminge [attachment=38385:Hemeroca...tic_Snow.jpg] Arctic Snow [attachment=38386:Hemeroca...tle_Girl.jpg] Siloam Little Girl [attachment=38387:Signatur.jpg]
Monica B - Tack för värdefull info o vackra bilder! Det där med att kapa en tråd: Visste ju inte om detta var tänkt som en ren bildtråd, det var så jag menade. Kollade in er hemsida - väldigt tydlig o bra. Även de förstnämna h:et och det följande i:et intresserar mig. Idag har jag suttit instängd på möte efter möte växlat med jobb framför datorn. Nu äntligen dags att ge mig ut i trädgården o kolla in mina få dagliljor. Skrämma bort rådjur? Nja, skulle bli förvånad här i Malmö. Men sniglar och tecken på mygg kan ju finnas... Ja, så jag har anledning att ta på mig - den för mig ännu ovanliga - kännarminen och inspektera!
Krolliljan
16-07-2009, 15:53
Nu blommar Frans Hals och Pink Damask ( kasam kan din nr 2 vara Pink Damask? Den är mer rosa i verkligheten. ) [attachment=38444:IMG_0001_569.JPG]
sqrulan
16-07-2009, 16:00
 Men oj så fina! El Desperado var bara sååå vacker!
CITAT (Krolliljan @ 16-07-2009, 16:53)  Nu blommar Frans Hals och Pink Damask ( kasam kan din nr 2 vara Pink Damask? Den är mer rosa i verkligheten. ) [attachment=38444:IMG_0001_569.JPG] Krolliljan - det där är ju riktigt likt! Var ute o kollade på dem, men de visar endast knoppar o inga utslagna blommor idag. Ska sedan kolla färgen i riktigt solljus.
stennie
16-07-2009, 17:16
Skriv precis vad ni vill...Alltid lär man sig något nytt. Monica,  för info ! Den sidan ska jag titta lite mer på. Strawberry Candy  Buttercup tror jag denna heter ska kolla lite närmre.. Hette den inte nej! utan Lemon Bells ska det vara! Framsidan.  Så förvånad jag blev när jag såg baksidan!
Monica B
16-07-2009, 17:37
Stennie, jag undrar om du inte har antingen Corky eller Golden Chimes. Båda har de där mörkbruna ränderna på baksidan. Fast jag tycker inte att min Golden Chimes har så mörka knoppar, undrar om det inte är så att du har en Corky.
Så många fina bilder det finns här nu.
[attachment=38445:Signatur.jpg]
stennie
16-07-2009, 18:07
CITAT (Monica B @ 16-07-2009, 18:37)  Stennie, jag undrar om du inte har antingen Corky eller Golden Chimes. Båda har de där mörkbruna ränderna på baksidan. Fast jag tycker inte att min Golden Chimes har så mörka knoppar, undrar om det inte är så att du har en Corky.
Så många fina bilder det finns här nu.
[attachment=38445:Signatur.jpg] Jag var precis ute och tittade Lemon bells, heter den! (Jag redigerar mitt inlägg) Jättemånga fina bilder är där, man blir så sugen...
smuleborg
16-07-2009, 19:06
Fina bilder  . Vi vill utöka dagliljebeståndet och kan hämta inspiration här. Tack.
Krolliljan
16-07-2009, 19:37
CITAT (stennie @ 16-07-2009, 18:16)   Så förvånad jag blev när jag såg baksidan!  Men oj vilken snygging
Monica B
17-07-2009, 07:30
Nu kommer den sista bilden på daglilja från Slimminge på ett tag. Jag åker ut och jobbar idag och är borta några veckor och kan därför inte fotografera. Därför får ni två bilder, visserligen av samma sort men i två olika ljus. Det är en av dom mörkaste dagliljorna jag vet.
[attachment=38475:Hemeroca...tarling1.jpg] Starling i fullt solljus.
[attachment=38476:Hemeroca...tarling2.jpg] Starling i skugga
[attachment=38477:Signatur.jpg]
Gunilla T
17-07-2009, 08:21
Monica...har du ingen bild på "Black Prince"? Har en sådan som kommer från dig men den har inte blommat ännu.
I dag blommar Strawberry candy [attachment=38481:Strawberry_candy_2.jpg] Elegant candy [attachment=38482:Elegant_candy_cop.jpg]
asså jag måste erkänna att jag blir sugen på dagliljor när jag tittar på alla vackra bilder i den här tråden... men jag förstår inte hur man har råd? Jag menar, en enda daglilja verkar ju kosta över hundralappen, och så lär man vilja ha ganska många eftersom dom ju bara blommar en enda dag... det skulle inte min ekonomi tåla! såvida inte det ENDA jag köper det året var dagliljor!
Ha-begäret frodas vilt här också Här är det väl mera platsbrist som begränsar mig. Dyra...visst men dom blir fort flera.
Fny - trädgård kan vara dyrt... I början inhandlade jag allt på plantskolor etc o det blev ju rätt mycket pengar. Jag har alltmer börjat använda loppisar o marknader istället. Dessutom ett ömsesidigt givande o tagande trädgårdsmänniskor emellan. Jag ska ex få en bit klassisk gul daglilja av en kompis. Hon får stjärnflocka etc från mig. Ja, så det behöver ju inte bli jättedyrt... Fast det är klart, de mer exklusiva sorterna av dagliljor... här får ju någon mer insatt i dagliljornas underbara värld svara
CITAT Dyra...visst men dom blir fort flera. Pejori, menar du att daglijor förökar sig? jag trodde det var sådana som man behövde köpa nya av varje år...
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 10:55)  Pejori, menar du att daglijor förökar sig? jag trodde det var sådana som man behövde köpa nya av varje år... Dom förökar sig riktigt bra...
men ooo vad trevligt! =) Måste man ta upp dom på hösten eller kan de ligga kvar i marken?
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 10:59)  men ooo vad trevligt! =) Måste man ta upp dom på hösten eller kan de ligga kvar i marken? Dom ligger kvar året runt. Fröhusen blir också nya blommor med tiden.
jag har köpt alla mina på tradera auktion för två år sedan och i år är det första gången dom blommar.
CITAT (Krolliljan @ 16-07-2009, 16:53)  Nu blommar Frans Hals och Pink Damask ( kasam kan din nr 2 vara Pink Damask? Den är mer rosa i verkligheten. ) [attachment=38444:IMG_0001_569.JPG] Nu kollat i trädgården o även sett ett exemplar på vår lokala plantskola: Krolliljan, du har helt rätt. Det måste vara Pink Damask. Min är inte så rosa i tonen, utan rätt orange, lite terracotta, ja o så var den på plantskolan också. Bild på min från igår:
Jag blir alldeles salig av alla fantastiska dagliljor som finns, vill bara ha och ha och ha............... Vanliga gula och gulbruna ( som jag inte vet namnet på ) har jag i överflöd om det är någon som vill ha ( mot portoavgift ) Här är några som blommar hos mig nu "Summerwine" [attachment=38596:Kolm_rde...16_ODLA1.jpg] "Olive Bailey Langdon" [attachment=38598:Blommor_...01_ODLA3.jpg] ""Fooled Me" [attachment=38597:Kolm_rde...17__ODLA.jpg] Sen har jag knopp i den jag fick av dig Stennie, men jag minns inte om den hade nåt namn
stennie
19-07-2009, 07:01
CITAT (Gillan @ 19-07-2009, 07:16)  Jag blir alldeles salig av alla fantastiska dagliljor som finns, vill bara ha och ha och ha............... Vanliga gula och gulbruna ( som jag inte vet namnet på ) har jag i överflöd om det är någon som vill ha ( mot portoavgift ) Här är några som blommar hos mig nu "Summerwine" [attachment=38596:Kolm_rde...16_ODLA1.jpg] "Olive Bailey Langdon" [attachment=38598:Blommor_...01_ODLA3.jpg] ""Fooled Me" [attachment=38597:Kolm_rde...17__ODLA.jpg] Sen har jag knopp i den jag fick av dig Stennie, men jag minns inte om den hade nåt namn  Snygga Gillan! Jag vill minnas att den du fick var den som blir över 1,70 hög, den har jag kommit fram till att den antagligen heter Autumn Minaret!
CITAT (stennie @ 19-07-2009, 08:01)  Snygga Gillan! Jag vill minnas att den du fick var den som blir över 1,70 hög, den har jag kommit fram till att den antagligen heter Autumn Minaret! Japp, det var den som blev så hög jag fick. Tack, tack  . Det är alltid kul att ha namnen på växterna och jag har börjat med att sätta ner skyltar bredvid dem för att inte glömma bort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|