Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Om man grävt bort översta lagret ogräsfylld jord och rensat, Ovanpå det lagt ny jord, kompost, grus ca 40 cm tjock
          Söttok06
          Inlägg 16-07-2009, 09:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Kommer det upp ogräs som funnits under i jorden igen. Jag ser att jag måste rensa bort Tistlar m m i den "nya" jorden/planteringen. Eller dör det underliggande ogräset/rötterna? Det nya kanske är från frön som flyger omkring.
          Man kan ju aldrig få bort varenda liten rottråd som finns i jorden. För när jag gräver i jorden ser jag ju massor med tunna, tunna rottrådar. Plockar förstås bort så mycket jag kan. Men det finns ändå flera kvar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          smuleborg
          Inlägg 16-07-2009, 17:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

För fyra år sedan, tidig vår, "grävde jag upp" en plätt (sisodär 12-15 kvm) i utkanten på tomten, det bara blev så. Där växte i huvudsak hundkex, tistlar och nässlor. Vad jag gjorde var att jag helt enkelt (spad-)vände grässvålen (som sagt tidig vår, rätt lättare att gräva då), inget rensades eller forslades bort. Jag såg det lite som ett experiment. Ärligt talat så inbillade jag mig - Här kommer det växa ovanliga växter (slumrande frön gror)!

Nog grodde och växte det alltid. Tistlar (djup pålrot), bebishundkex, bebisnässlor, våtarv (såklart), (styvmors?)violer, förgätmigej, en slags slingerväxt och - en handfull aklejor. Jag rensade, aklejorna fick vara kvar, regelbundet, framför allt var jag noga med tistlarna. Och tillförde tåliga växter. Först i år har tistlarna helt gett upp (förra året, mycket få). En och annan nässla och ett och annat hundkex rensas fortfarande bort; violer och förgätmigej rensas fortfarande bort (lite får vara kvar). Frön i backen, frön i luften; naturen är sådan.

Idag är det, tycker vi, en jättefin (halv-)vild plätt. Vi har, som sagt låtit aklejorna vara kvar och föröka sig som de vill. Och tillfört stryktåliga (för-frösådda) växter såsom prästkrage, blå- och vitklocka och - faktiskt - praktriddarsporre (höjden! den mörkblå färgen i sammanhanget!). Förra hösten flyttade vi ditt ett gäng praktlysing och självsådd lupin (vi ser dem som "ogräs" i "finrabatterna") från annan rabatt. Ja, ja vi får hålla efter både prästkrage och blåklocka! Rätt lätt gjort. Och lupin (knipsa bort). Men läckert är det att se denna blomsterprakt. Hur läckert som helst. Och det är i utkanten på tomten; isolerad "rabatt".

Lupinen visade sig ha vita blommor. Vi ler.

Det växer så det knakar. Vi tillförde förresten ingen jord. Och vi har inte tillfört någon näring. Om hösten får löv från en närliggande lönn ligga kvar. Lönnen måste ta ordentligt med näring (och vatten), men det växer så det knakar. Inget jorddjup att tala om finns det heller.

Jag skulle vilja föra in "studentnejlika", men har inte lyckats få frö att gro.

Redigerat av smuleborg: 16-07-2009, 18:11

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon