CITAT (Gunilla T @ 16-07-2009, 16:27)

Det finns flrea skäl, tycker jag, varför man inte lägger rabatter vid husgrunden;
- fukten kan skada huset
- torra somrar får växterna under takutspringet oftast för torrt
- vid regn kommer växterna att slås sönder av vattnet som strömmar från taket och förmodligen spola ut jorden ur rabatten vid åskregn t.ex.
- och så det sista som är en ren smakfråga - det blir tråkigt - om du ändå är beredd att göra ett grovjobb så gör något som är spännande, plantera något som ger lite lyft också, kanske ett litet träd i rabatten?
Om du har Digitalis som blommat nu i år så behöver du inte gräva upp dem, Digitalis är tvåårig och dör när den blommat men du kommer att få massor av fröplantor i jorden.
Okej, då är jag med. Frågan är då vad man ska lägga där, platta stenplattor och hur brett? Vill ju inte lägga ner för mycket pengar på det hela eftersom jag bara hyr huset och är där under sommarhalvåret. Det är inte isolerat för vinterboende nämligen. Och hyresvärden har 50 st hus till som hyrs ut så han verkar inte allt för pigg på att se om husen...tyvärr!
Så hur kommer jag billigast undan i det här fallet?
Ja, fingerborgsblomman har blommat nu. Frågan är då, ska jag låta plantorna ligga kvar och komposteras eller ska jag gräva upp dom och kompostera? Och vad händer med fröerna, kan dom ligga kvar i jorden och komma upp vid senare år? Och vad gör jag med liljan som snart kommer att blomma? En sån där orange lilja...eller två-tre plantor är det kanske?
Jag gillar ovanliga och roliga växter så jag ska inte ha några direkt traditionella växter och så ska jag definitivt gräva och forma rabatten så den blir lite vågformad istället för helt rak. Något mer kul man kan göra när man ändå håller på? Och träd? Hmm, det har jag inte tänkt på...vad skulle det kunna vara för träd tro?
"Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".