annelito

Det här är en del av en yta under köksfönstret ute vid sommarhuset. En plätt som innehåller ogräs av diverse sorter, kirskål är väl en av "rackarna". Men där växer även fingerborgsblomma (som jag sådde för två år sedan), lilja, bergsklint, kungsljus (ibland) och praktlysing (placerad i hörnet och ett fint färgtillskott även om många ogillar denna växt). Jag vill göra något fint med denna yta. Det är morgonsol som faller ner över ytan och är en ganska skyddad plats. Enda nackdelen är väl att regnvatten droppar rakt ner i mitten av rabatten när det regnar då vi saknar stuprännor, jag får väl lägga stenar precis där vattnet droppar ner för att undvika ett litet dike varje gång regnet öser ner. (Det är för övrigt därför man ser en liten rad av stenar mitt i alltihopa!).

Mina funderingar är vad jag ska göra till att börja med när jag ska anlägga någon slags rabatt (jag är ingen blomkännare så jag kan ju göra en del missar kanske i all iver...)?! Ska jag helt sonika ta spaden och gräva upp den ytan jag vill ha, vända på jorden och låta den ligga ett tag för att ogräset ska torka ut? Behöver jag gräva flera gånger eller räcker en gång, att vända jorden så att säga? Och vad behöver jag tänka på när jag ska jordförbättra? Köpte nämligen anläggningsjord och kompostjord av kommunen, kubikvis, duger den för t ex tulpanlökar och fröer av diverse sorter? Finns det några växter som inte "går ihop"?

Kan jag alltså gräva upp, vända jorden, rensa bort allt ogräs, hälla dit anläggningsjord (som känns ganska tung/lerig på något sätt) och kompostjord (med den i så kanske det blir en lagom lucker och bra jord?), sätta ner lökar , så frön (diverse blommor och lite prydnadsgräs) och hoppas på det bästa till nästa år?

Tacksam för alla tips ni kan komma med. Jag är rätt novis på det här med blommor, känns bara som att jag chansar lite hit och dit och gör lite missar tack vare chansningarna.
Monica B
Ja dessvärre så är det grävarbete du ställs inför. Du får gräva upp hela plätten och rensa bort allt ogräs som finns. Jag brukar göra så att jag gräver upp och vänder på jorden och sedan får den torka en dag eller två, för då går det lättare att dela på den och få bort ogräset. Det där med vatten som droppar/rinner rakt ner i rabatten vid regn låter inte helt kul. Du kan ju som du säger lägga några större stenar just där så att vattnet inte gräver hål i rabatten. Det är nog det enklaste sättet. Växterna du har i rabatten redan får du ju då flytta till annat ställe. Det är visserligen inte helt optimalt att flytta växter nu vid den här tiden på året men om man måste så måste man. Det brukar gå ganska bra att göra det. Det gäller dock att vattna dom flyttade växterna mycket medan dom ställer om sig på den nya platsen.
Jag tror att det räcker att du blandar i kompostjord i den befintliga jorden som jordförbättring.

[attachment=38391:Signatur.jpg]
MariaS
Först skulle jag ta en grävgrep och börja vända jorden och rensa bort alla synliga kirkålsrötter. Vilka de är märker du snabbt. De är vita tjocka och lite spröda.
När du gjort detta, lägger du på mellan 5-10cm kompost samt en säck täckbark och vända ner allt med samma grep.

Nu skulle jag lägga på en sopsäck eller ett tjockt lager med tidningar och låta ytan vila till nästa försommar. Detta bara för att få bort så mycke som möjligt av kirskålen. Det är svårt att få en bra rabatt om kirskålen får chansen att komma fram.

Till våren vänder du ner ett ordentligt lager med ko på påse. Gör en snygg kant och lägger stenar som du själv föreslog. Sen är det bara att börja så och plantera. Alla växter som gillar att växa i halvskugga i god fuktighetshållande jord kommer att trivas här.

Viktigt är bara! Så fort du ser minsta antydan till kirskål på denna ytan, måste du rycka den direkt (daglig översyn) ger du kirskålen en vecka, så har du snart samma ogräsland igen!
annelito
CITAT (Monica B @ 16-07-2009, 10:11) *
Ja dessvärre så är det grävarbete du ställs inför. Du får gräva upp hela plätten och rensa bort allt ogräs som finns. Jag brukar göra så att jag gräver upp och vänder på jorden och sedan får den torka en dag eller två, för då går det lättare att dela på den och få bort ogräset. Det där med vatten som droppar/rinner rakt ner i rabatten vid regn låter inte helt kul. Du kan ju som du säger lägga några större stenar just där så att vattnet inte gräver hål i rabatten. Det är nog det enklaste sättet. Växterna du har i rabatten redan får du ju då flytta till annat ställe. Det är visserligen inte helt optimalt att flytta växter nu vid den här tiden på året men om man måste så måste man. Det brukar gå ganska bra att göra det. Det gäller dock att vattna dom flyttade växterna mycket medan dom ställer om sig på den nya platsen.
Jag tror att det räcker att du blandar i kompostjord i den befintliga jorden som jordförbättring.

[attachment=38391:Signatur.jpg]

Ja, jag har ju förstått att jag inte kommer ifrån grävarbetet, det är väl det sista jag ser fram emot...men det måste göras. Som du skriver, och som jag tänkte, så låter jag den uppgrävda jorden ligga kvar ett par dagar innan jag rensar runt i den.
Och regnet som droppar/forsar ner får helt enkelt stoppas av stenar, får väl lägga dom så att dom inte syns för tydligt, men å andra sidan, om växterna kommer att växa runt stenarna så kanske dom kommer att knäckas av för stora regnmassor som kommer från taket? Men då kanske jag får binda "isär" dom precis vid stenpartiet, göra en slags "gång" helt enkelt.

Tror du inte att jag kan ha kvar fingerborgsblomman och andra som jag vill spara? Eller är det bäst att flytta på det jag vill spara och gräva upp hela plätten på en och samma gång och sedan fixa helt nya plantor?

Endast kompostjord ner i den befintliga jorden? Okej!

Tack för alla tips och råd!
annelito
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 10:19) *
Först skulle jag ta en grävgrep och börja vända jorden och rensa bort alla synliga kirkålsrötter. Vilka de är märker du snabbt. De är vita tjocka och lite spröda.
När du gjort detta, lägger du på mellan 5-10cm kompost samt en säck täckbark och vända ner allt med samma grep.

Nu skulle jag lägga på en sopsäck eller ett tjockt lager med tidningar och låta ytan vila till nästa försommar. Detta bara för att få bort så mycke som möjligt av kirskålen. Det är svårt att få en bra rabatt om kirskålen får chansen att komma fram.

Till våren vänder du ner ett ordentligt lager med ko på påse. Gör en snygg kant och lägger stenar som du själv föreslog. Sen är det bara att börja så och plantera. Alla växter som gillar att växa i halvskugga i god fuktighetshållande jord kommer att trivas här.

Viktigt är bara! Så fort du ser minsta antydan till kirskål på denna ytan, måste du rycka den direkt (daglig översyn) ger du kirskålen en vecka, så har du snart samma ogräsland igen!

Ja, kirskål har jag rensat en hel del på tomten (när grönsakslandet kom till för tre år sedan...phu...det var helt orört i marken innan så det var lite jobb med det där...) så det är jag van vid, dock väldigt svår att bli av med, vilket man kanske aldrig blir... Men den är verkligen snabbväxande!
Täckbark ner i jorden? Vad tillför den och när du skriver säck, är det 50 liter eller...?
Och hur blir det med mina tulpanlökar (som jag inte hann få ner i jorden i höstas...nu måste dom väl ändå ner eller klarar dom ytterligare en tid utan att komma ner i jorden...?) som jag tänkt ha där, är det bättre att börja fundera ut en annan plätt för dom om jag nu ska täcka marken med tidningar och vänta till nästa år med att ha ner något i jorden?

Japp, kirskålen ska jag ha noga koll på! Vill inte att allt grävande ska vara förgäves pga att jag inte orkade rensa kirskål...
Tack för alla tips!
Monica B
Hmmmm, spara växter i rabatten och gräva runt tror jag inte riktigt på. Nej, jag tror nog att du får flytta de växter du har där till en tillfällig plats för resten av sommaren och sedan till hösten flytta tillbaka det du vill ha där.
För oss som inte vill vänta en hel säsong med att få klart rabatter, vi struntar i det är med täcka med tidningar osv utan vi tar den tiden och rensar ut ogräset för hand medan vi gräver. Att blanda in täckbark i jorden vet jag inte riktigt varför. Det har jag nog aldrig hört. Om du har en fin kompostjord så bör det räcka bra. Men till våren så får du tillföra kogödsel (från säck eller väl brunnen kogödsel från närmaste bonde eller så.) En säck innehåller 50 liter kogödsel och det vänder du ner i jorden.
Om du gräver och rensar plätten nu så kan du få ner dina tulpanlökar nu och behöver inte fundera ut någon annan plats för dom så länge.
Det här med takdroppet kan ju i och för sig bli ett problem. Du skulle t ex kunna sätta ett fågelbad just där. Du kan också hänga en kedja från taket där takdroppet vanligen sker, vattnet rinner då nerför kejan istället för att skvala ner från taket. Plantera inte alltför nära den plats där takdroppet sker, om det regnar häftigt och det blir mycket takdropp så kan de stora dropparna/skvalet skada växterna.

[attachment=38409:Signatur.jpg]
kina3
Eller varför inte strunta i att gräva?
Jag har inte provat detta själv men jag tror det vore enklast:

1) gräv upp de plantor du vill spara, rensa från främmande rötter och ställ i en hink med vatten så de blir riktigt blöta innan du planetar dem

2) Täck området med tidningar eller plast

3) Lägg på jord ovanpå plasten/tidningarna, vattna.

4) Återplantera dina växter.

Enda problemet är väl om du inte vill förhöja markytan.

Nyfiken på forumets reaktion
Monica B
Jovisst kan man göra så, att man täcker med markduk och höjer upp rabatten men du måste då höja rabatten en bra bit så att växterna får nog med jord under sig. Använd inte plast för då rinner inte vattnet igenom. Plast kan du använda i botten om du vill göra en s.k. våtbädd, inte om du vill ha en vanlig rabatt.

[attachment=38434:Signatur.jpg]
kina3
Bläddrade i en gammal tidning från Trädgårdsamatörerna för en tid sedan och läste om ett alternativ som jag tycker verkar superbra.

Som jag minns:
Upphöjd bädd med plast både i botten och på kanterna. Viktigt att plasten är hel förutom ett dräneringsål i ena hörnet.

På så sätt stängs främmande rötter ute och vattnet stannar i bädden, men överskottet rinner ut. Minns inte riktigt på vilken nivå hålet skulle vara, men det bör nog vara i nederkant, just för att det inte ska bli en våtbädd.
Ska kolla i tidningen igen. Återkommer.

I detta fall skulle det göra sig snyggt med en stödmur av sten.
Ta inte runda stenar. Dels för att det inte är snyggt (tycker jag) och dels för att det ju inte går att bygga med. Inte bygga kallmur iallafall, dvs utan betong.
annelito
Regnproblemet är ju lite större än att det räcker med en kedja från där det droppar. Det ser ut så här på framsidan:

Fönstret där på framsidan är köksfönster och är alltså ytan där mitt projekt ska äga rum. Hela takets längd (nästan) är droppzon för rabatten, ca 50 cm ut från själva husväggen och ner i marken. Så det blir svårt att undvika droppet på ett smart sätt?!
Finns det något annat sätt att lösa det där på? För jag inser ju att om det kommer ett riktigt ösregn så kommer ju växterna att utsättas för en hel del kraft även om stenar ligger och tar emot regnet?
annelito
CITAT (Monica B @ 16-07-2009, 13:19) *
Hmmmm, spara växter i rabatten och gräva runt tror jag inte riktigt på. Nej, jag tror nog att du får flytta de växter du har där till en tillfällig plats för resten av sommaren och sedan till hösten flytta tillbaka det du vill ha där.
För oss som inte vill vänta en hel säsong med att få klart rabatter, vi struntar i det är med täcka med tidningar osv utan vi tar den tiden och rensar ut ogräset för hand medan vi gräver. Att blanda in täckbark i jorden vet jag inte riktigt varför. Det har jag nog aldrig hört. Om du har en fin kompostjord så bör det räcka bra. Men till våren så får du tillföra kogödsel (från säck eller väl brunnen kogödsel från närmaste bonde eller så.) En säck innehåller 50 liter kogödsel och det vänder du ner i jorden.
Om du gräver och rensar plätten nu så kan du få ner dina tulpanlökar nu och behöver inte fundera ut någon annan plats för dom så länge.
Det här med takdroppet kan ju i och för sig bli ett problem. Du skulle t ex kunna sätta ett fågelbad just där. Du kan också hänga en kedja från taket där takdroppet vanligen sker, vattnet rinner då nerför kejan istället för att skvala ner från taket. Plantera inte alltför nära den plats där takdroppet sker, om det regnar häftigt och det blir mycket takdropp så kan de stora dropparna/skvalet skada växterna.

[attachment=38409:Signatur.jpg]

Okej, då är det flytt som gäller! Jag ser fördelen med det eftersom man då slipper rensa runt blommor vilket kan bli lite kruxigt och samtidigt kanske det inte blir så fint som man tänkt sig. Kan man flytta alla växter utan att de tar skada? Några riktigt gamla liljor blommar ju tydligen år för år och sen är det ju fingerborgsblomma, är dessa okej att flytta på? Och nu har ju en del blommat klart så det är kanske svårt att se vad jag ska flytta på och inte?! Eller så får jag helt enkelt bita ihop och ta det att allt inte kan få fortsätta växa på den platsen utan att nytt ska till...

Låter som att alternativet att rensa efter ogräs kontinuerligt ändå är alternativet för då kan jag sätta lökar och så frön redan i år. Istället för att täcka och ta sig an jorden nästa år. Otålig som jag är...

Men som sagt, vad göra åt regnproblemet (som ju annars inte är något problem för mig...)?
kina3
Det blir väl inte så mycket vatten? Bara bra tillskott gissar jag.
Eftersom det inte finns en ränna så blir ju vattnet fördelat på lika många dropp-punkter som det finns dalar i teglet. Som sagt: inget att oroa sig för, anser jag.

Otroligt fint hus!
Gunilla T
Det finns alltid olika problemlösningar på saker och ting..

Att göra blötbädd under ett takdropp är väl inte särskilt bra. Man behöver inte använda plast som rotstopp om det inte handlar om trädrötter. Det bästa är väl tidningar då i så fall som förmultnar efter ett antal år med fin jord under.

Men jag skulle inte göra rabatt alls under takdroppet och intill husgrunden. Inte bra för huset..

Gräv bort allt ogräs, sätt sand/grus och/eller gör en stenläggning närmast huset. Gräv rabatten utanför detta, gör en lite större rabatt med svängda former så ser det trevligt ut.
MariaS
CITAT (annelito @ 16-07-2009, 12:51) *
...
Täckbark ner i jorden? Vad tillför den och när du skriver säck, är det 50 liter eller...?
...

...barkmullen tillför man för att få en lucker och lättarbetad jord. Eftersom det tar ett tag innan den förmultnar, gör den en enorm skilnad innan man hunnit jordförbättra med andra medel, och ja, jag menade en säck på 50liter, då kommer man långt.
annelito
Trots att det är krypgrund så ska man inte ha rabatten intill huset?
Gunilla T
Det finns flrea skäl, tycker jag, varför man inte lägger rabatter vid husgrunden;

- fukten kan skada huset

- torra somrar får växterna under takutspringet oftast för torrt

- vid regn kommer växterna att slås sönder av vattnet som strömmar från taket och förmodligen spola ut jorden ur rabatten vid åskregn t.ex.

- och så det sista som är en ren smakfråga - det blir tråkigt - om du ändå är beredd att göra ett grovjobb så gör något som är spännande, plantera något som ger lite lyft också, kanske ett litet träd i rabatten?

Om du har Digitalis som blommat nu i år så behöver du inte gräva upp dem, Digitalis är tvåårig och dör när den blommat men du kommer att få massor av fröplantor i jorden.
annelito
Vilka blommor kan tänkas vara lätta/tacksamma att börja med...?
annelito
CITAT (Gunilla T @ 16-07-2009, 16:27) *
Det finns flrea skäl, tycker jag, varför man inte lägger rabatter vid husgrunden;

- fukten kan skada huset

- torra somrar får växterna under takutspringet oftast för torrt

- vid regn kommer växterna att slås sönder av vattnet som strömmar från taket och förmodligen spola ut jorden ur rabatten vid åskregn t.ex.

- och så det sista som är en ren smakfråga - det blir tråkigt - om du ändå är beredd att göra ett grovjobb så gör något som är spännande, plantera något som ger lite lyft också, kanske ett litet träd i rabatten?

Om du har Digitalis som blommat nu i år så behöver du inte gräva upp dem, Digitalis är tvåårig och dör när den blommat men du kommer att få massor av fröplantor i jorden.

Okej, då är jag med. Frågan är då vad man ska lägga där, platta stenplattor och hur brett? Vill ju inte lägga ner för mycket pengar på det hela eftersom jag bara hyr huset och är där under sommarhalvåret. Det är inte isolerat för vinterboende nämligen. Och hyresvärden har 50 st hus till som hyrs ut så han verkar inte allt för pigg på att se om husen...tyvärr!
Så hur kommer jag billigast undan i det här fallet?

Ja, fingerborgsblomman har blommat nu. Frågan är då, ska jag låta plantorna ligga kvar och komposteras eller ska jag gräva upp dom och kompostera? Och vad händer med fröerna, kan dom ligga kvar i jorden och komma upp vid senare år? Och vad gör jag med liljan som snart kommer att blomma? En sån där orange lilja...eller två-tre plantor är det kanske?

Jag gillar ovanliga och roliga växter så jag ska inte ha några direkt traditionella växter och så ska jag definitivt gräva och forma rabatten så den blir lite vågformad istället för helt rak. Något mer kul man kan göra när man ändå håller på? Och träd? Hmm, det har jag inte tänkt på...vad skulle det kunna vara för träd tro?
MariaS
CITAT (annelito @ 16-07-2009, 16:13) *
Trots att det är krypgrund så ska man inte ha rabatten intill huset?

Roligast är väl att kunna se rabatten även regniga dagar giggle.gif utan att behöva springa ut och bli blöt...

Som Gunilla T också påpekat, så mår huset också bättre av att inte ha en rabatt alldeles inpå sig.
Jazzy
Det är ju stolligt att det inte är några hängrännor på huset. Det om något är väl inte bra för huset. Känns som att en rabatt är det minsta problemet.
Men det växer dåligt i torkan under takutsprång och droppandet kommer skölja bort jord så det blir en hård sandränna där det landar. Så plantera framför "dropprännan". Eventuellt lägg singel där vattnet landar, det dödar stänk bättre än större stenar. Singel kan du köpa för några tior på ett stenbrott eller grusterminal. Ta med ett par spannar att ta det i. De lastar normalt på lastbilar smile.gif

Jag skulle planterat tex riddarsporrar och ljusa stockrosor. Det hade passat till det fina gamla huset. Stockrosor är inte perenna men självsår sig där de står. De behöver inte ens en rabatt, hade säkert klarat sig bra tillsammans med kirskålen om det behövs.

Jag är tveksam till att det räcker med en vinter med plast mot kirskål. Det är ena envisa rötter på dem. En sommarsäsong med gräsklipparn biter nog bättre. De gillar inte att få bladen avklippta hela tiden. Men gräv och sortera ut rötterna noggrant är nog den snabbaste vägen till rabatt.
Heda
Jag skulle lägga "kullersten", grus eller dylikt närmast huset och anlägga rabatten utanför takdroppet. Det är trist att ha rabatter under takutsprång, det blir för torrt och besvärligt. Lägg istället som en gång med natursten eller grus närmasthuset och rabatten utanför, då får du mycket färre besvär och många fler växter att välja på!

//Heda
annelito
Många nämner plattor, grus, sten eller annat intill huset. Men hur är det med t ex trä? Det är nämligen så att husvärden har en massa skog som emellanåt avverkas, en hög har blivit över och stått i säkert tre år nu. Avsågade träd, avkvistade, dom är kanske lite kortare än själva längden på ytan som i så fall behöver täckas. Men man kanske kan skarva, man ser ju ändå inte den ytan?! Skulle det funka, att lägga trä där i stället? Jag tänker på vad det kan kosta annars att lägga sten...jag hyr ju bara stället och vill inte att kostnaden ska dra iväg för mycket. Eller kan trä ha någon negativ påverkan på växtligheten, det ruttnar väl efter ett tag (?) men jag räknar inte med att hyra huset i evighet...
Jazzy
Du behöver inte lägga nånting alls där, det var mest för det ska se snyggt ut och inte bara växa ogräs där. Plantera blommorna framför takdroppet och låt det dölja den torra remsan bakom bara.
Det bor en herrans massa kryp i gamla trädstammar så det skulle jag inte lägga där.
Fågelvägen
Vilket rart litet hus! wub.gif
Jag tror att en liten rand av grus är absolut bäst för att ta emot takdroppet. Också en rabatt med ogräs funkar någotsånär. Lägger du släta stenar, kullersten eller trä är risken att de riktar vattenstänket mot väggen, eftersom husgrunden är så låg. Illa för väggen!

Kan du hitta något ställe med fin djup jord, ett gammalt trädgårdsland? Det är kanske rätt ställe för en ny rabatt, dit du kan flytta plantorna från rabatten vid väggen. UTAN kirskålen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon