CITAT (Malin_MeL @ 15-07-2009, 22:48)

Jag har inget emot myror i sig, det är väl bara det att de gärna oxå käkar torrt trä, och det är ju inte så lämpligt att de äter just på huset, så det är eg bara precis runt sockeln på huset som jag skulle lägga ut. Vi tog precis bort ett gammalt dött träd och det visade sig att det var helt ihåligt och fullt med myror som käkade för glatta livet...jag kan säga att det var inte de små myrorna vi snackar om....ALLA såg ut som myrdrottningen, och flög gjorde de oxå
Myrnix var ett bra förslag, det ska jag kolla upp.
myrdosor verkar ju oxå käckt, jag får helt enkelt åka till en välsorterad affär och se vad som finns.
vi har skadedjur med i hemförsäkringen men jag skulle gissa att de använder gift, jag har inte ringt och hört efter, men sist vi hade dem här använde de RADAR (då gällde det getingar) men jag vet inte om det räknas som skadedjur att man har myror i trädgården, jag har aldrig sett några inne som tur är
tack för alla tips!
Tjohej!
"alla såg ut som myrdrottningen"gör mej oroad!
Det finns ju så många sorters myror, svartmyror, stackmyror, pissmyror och sen just hästmyror som äter sej igenom trä. I allmänhet äter myror inte trä alls, utan de larver som finns inuti stubbar och stockar och annat. I de fall man sett myror "totalt ödelägga" rabattkanter av slipers eller stockar, handlar det om att dessa blivit rötna och fått ohyra. Myrorna använder deras gångar för att hitta dom och sen flyttar de ofta in.
Trädet ni tog ned var inte uppkäkat av myrorna.Det kan ju vara en vanlig myrförflyttning, vanligtvis på försommaren får myrorna vingar och kan flyga i hundratal på väggar och tak och fönster i jaklt efter nya bostäder. De gör sällan nån skada.
Om det handlar om gynnaren på bild, ring anticimex senast på måndag!
Hästmyra