CITAT (Penningtäd @ 17-07-2009, 17:11)

Hej!
Jag hade bytt ut jorden och såg då att rotsystemet var så liten i förhållande till hur stor den "ovanjordiska" del är. Jag vill följa goda råd från FORUMS Deltagare som jag tackar för. När jag började följa råden för vattning 1ggr /v (sommartid) och skulle vattnat nästa gång (dvs efter en v.) då var jorden inte torr (men jord hos alla andra växter var torr och det hade varit soligt väder i två veckor). Jag skulle följa rådet att låta den bli uttorkad ca 2 dagar (med tanke på att man vattnat senast förre minst en vecka), men samtidigt hade någon skrivit att paradisträd vill ha mycket fukt under tillväxten särskilt då man har omplanterat nyligen. Så jag tycker att det tog för lngt tid för att jorden skulle bli torr igen sedan senaste vattningen (dvs flera veckor sedan). Betyder det att det är problem med rötterna?
När sker tillväxt och vad menas med det?
Vilken näring är bra och vart finns den att köpa?
Tackar för alla svar!
när du planterar om den är det väldigt viktigt att rötterna är väl igenom fuktade. och lika så den nya jorden är fuktig så att det blir ''kontakt''.
därefter när du stört rötterna ska du låta jorden torka ut lite men ändå sä där är lite fukt kvar nere bland rötterna (har du rätt jord till den så blir det inte cement jord när den torkar). NÄR du sedan ser att den mår bra igen och får nya rötter och mängder med skott DÅ ska den hållas fuktighela tiden. vattnar du så att den är blöt hela tiden innan den rotat sig kan den istället ruttna. men vattnar du istället för lite efter du planterat om den så torkar rötterna ut för mycket.
är det fuktig hela tiden fast du inte vattnat är det nåt problem med rötterna, paradisträd är duktiga på att dricka om dom behöver det. du ska inte ge den näring nu vänta med det till nästa år. vilken näringsom funkar.
tillväxten sker under våren-sommaren. och du märker när den rotat sig ordneligt ( när rottillväxten är klar) då ser du att det kommer en massa nya skott och det är skotttillväxt. paradisträd växer rätt så snabbt. mer skott som kommer mer vatten och näring behövs och är det då soligt och varmt kan den hålals lätt fuktig hela tiden. men läät fuktig jord under tillväxtperioden (våren-sommaren-hösten) gäller för väl rotade exemplar.
men gör så med din att du tar det lungt med den ha den på samma ställe och låt den rota sig och etablera sig. och vattna bara när du märker att halva krukan är torr.