CITAT (Bengalow @ 17-07-2009, 20:47)

Mina står i en oisolerad glasveranda året om. Där blir det kallt på vintern, men inte så kallt att växten fryser. När det var -18° utanför, för några år sedan, så gick det nästan åt helskotta med moderplantan, men den repade sig efter ett par veckor. Alla grenarna föll av, degiga och äckligt mjuka, men till slut kom det nya skott. Den är mer än 40 år gammal....vattning? Tja, när jag känner för det. Gödning? 1 gång per månad kanske under våren, sommaren...Det ser ut att dom trivs. Dock har jag fått bomullslöss på två av de tre, som jag plockar av för hand. Dj-la ohyra!!!
Enligt blomsterboken så är det bara "äldre" exemplar som blommar. Hur "unga" var era då dom blommade första gången??
Sägnen säger att om penningträd dör, så orsakas familjen ekonomiska bekymmer. Så det gäller att hålla liv i dom!!!
köper man en planta är den sticklingsförökad och har oftast redan ''åldern inne'' då gäller det att ge den rätt blomförhållanden och låta den etablera sig i en ny miljö och ny skötsel.
den jag fick av mamma som har blommat mest har okänd ålder och den var väldigt gammal (det var den som dog när det var strax under 0c -1c).
nu har jag en gollum som blommar lite ibland och ibland inte, ålder okänd då den är köpt och sticklings förökad. sedan har jag en brokbladig stickling som inte blommat än.
ohyra kommer om plantan står i fel miljö eller mår dåligt.
CITAT (Fny @ 17-07-2009, 21:22)

hur gammal måste den vara för att blomma?

den jag hade under hela uppväxten bor ju hemma hos mamma fortfarande... här hos mig har jag nu ett stort pengaträd som borde vara en åtta-nio år iallafall, och så några som är kanske 2-3 år...
sticklingförökade plantor är ju kopior av moderplatan dvs även åldern inne för att blomma. det är bara att ge den rätta blomförhålladen så kommer den säkert att blomma.
Redigerat av flaxss: 17-07-2009, 20:31