CITAT (Söttok06 @ 16-07-2009, 15:44)

Tistlar och kvickrot är väl Rotogräs. De kommer upp ur jorden. Det verkar finnas hur mycket som helst. Trots att jag rensade när jag grävde ur. Säkert någon rot som jag missat. Jag tar bort så fort jag ser dem. Men ytan är ju rätt stor att rensa, ändå har jag täckt en del av den med tidningar och Barkmull. Är man inte där på en vecka har det kommit upp nytt.
Tistlar kan ha mycket djupt gående rötter i flera "våningar" så den kan ha energi nog att ta sig igenom ett ganska tjockt lager jord. Men om man rensar regelbundet (som Smuleborg berättade om sin odling) så ger de upp till sist. Utan gröna blad = ingen ny näring till roten.
Kvickroten är ett svårrensat ogräs tycker jag, det tenderar att bli mer ju mer man rensar... Anledningen är att minsta rotbit kan ge upphov till en ny planta. Enligt uppgift kan en rotbit på bara 2cm ha energi så det räcker för att bilda en ny planta, och det är lätt gjort när man rensar att man har sönder rötter och småbitar blir kvar i jorden. Men även de tröttas ut av regelbunden rensning. Men de är också luriga då rötterna växer vågrätt i jorden, så den kan växa in i ett land från sidorna. Den kan också växa mellan tidningspapperslagren, även om det förstås finns gränser för hur lång sträcka. Jag gillar inte kvickrot...