CITAT (Huggorm @ 18-07-2009, 12:16)

Blinding brukar man kalla den där sortens broms som är på Amairas bilder.
Njaää ... Inte riktigt.
Alla bilderna utom den näst sista (av mina bilder alltså) är på broms som går på hästar och boskap (törs inte uttala mig om exakta artnamnet, finns flera olika).
Den näst sista bilden är på en blinning. Eller blindbroms.
Medan din bild visar en regnbroms. Det är lite skillnad på dem alla, så som du säger.
CITAT (Huggorm @ 18-07-2009, 12:16)

När dom väl har satt sig för att bitas blir dom som blinda och flyr inte när man skall slå dom, därav namnet. Dom är relativt vanliga, men inte så vanliga som regnbromsen eller klegge som den heter på dialekt i bohuslän. Dom är väldigt vanliga här, särskilt när det blir riktigt varmt, och gärna vid vatten. När man är vid sjön och badar kommer dom gärna och bits, och det känns ordentligt när dom gör det. Dom är en dryg centimeter långa.
Varifrån de fått namnet "blinning" är det nog ingen som riktigt vet. Det sägs också - tillsammans med det du berättar Huggorm - att deras märkligt grönfärgade ögon fått folk att tro att de var blinda, därav namnet Blinning.
Sedan tror jag att "folk" i allmänhet kallar både regnbroms och blinning för blinning, eller blinding, eller blandar ihop namnen på dem. Och så kallas de dessutom olika i olika delar av Sverige.
Det är i såna här lägen som de vetenskapliga namnen är ovärderliga!