Jag har mycket (och allvarliga) problem med hästmyror i sommarhuset - södra bohuslän. Hästmyror är överlägset vanligast i just bohuslän, det lärde jag mig av bekämpningsfirman som var här och kollade - bor du också i bohuslän tro? Dessvärre är det så att de också kan gå på friskt virke i hus - det har de nyligen gjort hos mig, till min förtvivlan - men vanligare är att de ger sig på något anfrätt trä.
Har du "vanliga" stackmyror i närheten kan du skatta dig lycklig, för de kör bort hästmyror.
Annars gäller det att nogsamt kolla runt huset. Bekämpningskillen sa så här: man behöver ett glas rödvin, med det i handen ställer man sig i skymningen i trädgården i närheten av den del av huset där man har eller misstänker att man fått myror. Där står man still och kollar tills man hittar några myror (rödvinet är till för att man ska ha lite trevligt under tiden), på kvällarna rör de sig nämligen mellan mänskornas hus och sina egna. Det gäller att försöka hitta deras bon utomhus, och gör man det vattnar man där ut en kanna myrmedel (inte myrr, utan det medel som innehåller baython - finns att köpa lite överallt, ett pulver man kan pudra ut, men som funkar bättre om man blandar med vatten och vattnar ut i de bon man hittar ute)
Redigerat av EKLO: 18-07-2009, 14:19
|