CITAT (Malin_MeL @ 18-07-2009, 16:03)

Ja jag bor i bohuslän.
vi har väldigt mycket mystackar (pissemyror, svarta stora med röd bakdel, de bits) och andra vanliga små svarta myror som bor i sättsanden under våra plattor.
så de bara käkar trä, de bosätter sig inte i dem då?
det blir till att ta inspektionsrundor i skymningen, får kanske köpa hem en bag-in-box för att vara på säkra
sidan

hur upptäckte du dem?
vi har nyligen bytt och inspekterat varenda planka och regel i hela taket, så nåt murket finns inte där uppe iaf.
Ja, var rädd om de myror som inte är hästmyror, det är det första jag tänker på - särskilt vanliga stackmyror - lägg inte gift så att det kan skada också dem.
Hästmyrorna bygger s k sattelitbon i hus, men de riktiga bona (med drottningar) har de ute i naturen (det kan faktiskt vara nästan var som helst - under stenar, bland rötter, i jorden...). Hittar du sattelitbon i huset ska du givetvis ta bort dem, men det är de riktiga bona du måste bli av med för att bli kvitt problemet i grunden. Sattelitbon i huset upptäckte jag genom att jag faktiskt hörde myror i taket, fick bryta upp där och ta bort isolering och pudra gift; en annan gång upptäckte jag ett sattelitbo genom att det föll ner damm mellan takbrädorna, det var isolering de knaprat på som föll ner som damm. Otroligt tröttsamt, äckligt och kryllande - men nu är de borta. Ett tag.
Värre är det alltså med själva drottningsamhällena. Det är där "vinboxen" kommer in i bilden, för det är verkligen svårt att upptäcka vart myrorna går, men det är alltså möjligt om man blir en flitig enveten spion. Du ska alltså finna myrorna runt huset, ute, och försöka följa dem tillbaka till sina bon. Inte lätt. Har du naturtomt är det bra att kolla ruttna stubbar och sådant, men sannolikt måste du ta till vinboxen och tålamodet och spejarblicken. Jag ska gå ut i morgon kväll igen. (En granne till mig har tålmodigt tagit kål på 40 hästmyrebon på sin tomt på detta sätt, det är flitigt ska jag säga!)
Redigerat av EKLO: 18-07-2009, 23:01