Oj-jaa!
det är nu andra året jag odlar helt i sand i växthuset och även paprikorna på altanen växer bara i sandhinkar. Jag använder för det mesta den lite grövre sanden, men vissa hinkar testas med sandlåde-sand också.
Vi har planterat växter med jordklumpen lite djupare så att hela ytan täcks av sand, då torkar inte jorden ut, annars är det krut-torrt på några timmar. sedan har dom ett täcke av klippt gräs. För övrigt gödslar vi med guldvatten kanske varannan vecka, eller då när växterna ser ut att behöva det.
Vi odlar tomater ( alla storlekar) och slanggurka som verkar trivas jättebra i sand. Förut fick vi 2-3 gurkor och sedan fick plantan spinn och tynade bort. Jag har även physalis i sandhinken.
paprikorna åkte ut pga bladlöss, men dessa försvann under sommaren så rovdjuren har gjort sitt där ute. De verkar må bra i sanden också.
jag kommer fortsätta med sand, man sparar ju jord, när den behöver inte bytas. och jag funderar just hur man på bästa sätt skyddar sanden från att blandas med jord. En strupbyxa skulle vara optimalt , men blir dyrt, då jag inte använder sådana jämt och skulle behöva köpa strupbyxor bara för plantornas skull varje år. jag funderar att sy påsarav någon nylonväv, som man lätt kan dra ut och ev. tvätta. markväven var en bra avskiljare mellan lecakulor och jord förut. Men nu behövs lite andra lösningar så att allt blir så smidigt som möjligt.
|