Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tamatplantor, VÄXER INTE!
          tilde72
          Inlägg 02-06-2004, 22:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 1 355

Har satt frön av busktomat för ca 1½ månad sedan. Dessa har växt upp till 5-7 cm höjd men står därefter helt still i växten. Bytte till en modell större krukor med planteringsjord för tre veckor sedan. Tar ut dem på dagarna och in på kvällarna än så länge.
          Men vad skall jag ta mig till med för att få dessa liv att växa???
          Med vänlig hälsning
          Tilde tilde@bostream.nu

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MRLINDELL
          Inlägg 03-06-2004, 22:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Mängden vatten beror ju på storleken på plantorna. Medan man driver upp plantor (småplantor) i mindre krukor skall man vara aktsam med skötseln.
          Mina stora plantor får olika mycket vatten beroende på hur dagen varit. Är krukan torr (vitt i jorden) och det spruckit upp mellan jord och hink kan man vattna på igen. Nu när det varit varmt +30 grader ibland i växthuset har man fått vattna två skvättar per dag. Man skall försöka även om det är svårt att hålla jämn bevattning, jämn temperatur och lagom med rätt gödning när det behövs.
          Det kan synas på tomaten hur den blivit skött, även på smaken. Det är mycket med det där om "tomater" jag ser själv att det nästan är omöjligt att hålla allt perfekt. Bara man är medveten om hur det borde vara så kan man i alla fall försöka rätta till de stora problemen. Värmen kan regleras lite med automatiska takluckor och ev. cirkulationsventilation om man har växthus, vattnet kan man hålla efter genom att hiva i ungefär lika mycket varje gång och lika till alla plantor av en sort, etc etc.
          Man får trixa till det efter bästa förmåga.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 02:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon