Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 13 133
På våran framsida har vi idag en ligusterhäck som mådde mycket dåligt när vi flyttade in i huset. Halva häcken har jag kapat ned till 20 cm, men jag tvivlar på att slutresultatet blir det önskade då plantorna inte står i en rak linje och då det är glest mellan dem. Vi tänkte därför istället sätta en helt ny häck. Tiden till vi får en ny häck i rätt höjd borde väl bli ungefär samma i vilket fall tänker jag då nya plantor kapas till 20 cm och då man i båda fallen endast skall släppa upp den 20 cm per år (Liguster). Vi har dock funderat på avenbok för att få höjden lite snabbare. Det finns en snygg liguster och en snygg avenbok i granskapet och utseendemässigt spelar det inte någon större roll för oss.
Till frågan: Under häcken löper dagvattenledning och andra vattenledningar. Är avenbok värre att plantera ur denna aspekt pga djupare rötter?
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 13 133
Är det ingen som har något att tillägga?
Avenbok verkar ha ett rätt djupt rotsystem vad jag förstår. Kan det skada rören som går under? Har liguster ytligare rotsystem? Idag står det liguster och det har ju rören klarat.