Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stenar i brant slänt
          LLL
          Inlägg 20-06-2007, 06:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 9 522

Jag har en liten brant slänt på tomtgränsen mot grannen (vår tomt är altså lägre än grannens). Fallhöjden är gissningsvis ca 50-70 cm och lutningen är nog lite brantare än 45 grader.

Jag skulle vilja sätta stenar i denna slänt. Hur göra för att få dem att hållas på plats? Finns det ngn lämplig växt (dvs växer väldigt lågt så att den inte skymmer stenarna helt till slut och har mycket rötter som kan hålla stenen på plats)?

Ngt speciellt man bör tänka på när man lägger stenen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 20-07-2009, 09:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hej alla tre! Jag hade ett liknande problem, men dessutom en enorm mängd sprängstenar. En hjälpsam granne med grävmaskin rotade runt i sluttningen och lyfte alla stenarna högst upp. Att baxa stenar UPPÅT är ingen hälsosam syssla, neråt går ibland alldeles för lätt! Stenar rullar och hoppar långa vägar om man inte lyckas få dem att kontrollerat hasa iväg dit man vill. duh.gif
          Jag rensade bort ogräs (framför allt kvickrot och tistlar) ur den leriga jorden. Använde ingen markduk, men en hel del grus (mest ca 0-16 mm). Stenarna radade jag börjande nerifrån, de största nertill och enstaka större högre upp som trappsteg. Varje sten stödde på en eller två nedanför, med småsten och grus bakom. Det hela har hållit fint, ingen sten har ramlat ur eller rutschat ner. Växterna hjälper också att hålla ihop allt. Bäst är det att plantera mellan stenarna medan man bygger.

Jag har tagit bilder från de första stenhögarna fram till nu. Hoppas min hemsida kan ge lite idéer. tummenupp.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 17:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon