Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Miniblomkål, Kålflugor?
          Carro på Långslä...
          Inlägg 19-07-2009, 12:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 10 271

Hej

Jag har drivit upp miniblomkål från frö och har dom nu i min köksträdgård. De är ca 30-40 cm höga men visar inga tecken på att sätta frukt. Idag när jag var ute i landet och gick förbi kålen flög det upp en hel del vita flugor. Vissa blad ser lite angripna ut. Ska jag rycka upp planterna och låta "grannarna" (bönor och lök) få bättre plats eller finns det ngt att göra?

Carro på långslätten

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 21-07-2009, 12:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns inga nematoder mot fjärilslarver och steklar på växter det finns dock nematoder som tar pingborrar och liknande som finns i marken.

Det finns en bakterie som man kan pudra på bladen som tar död på fjärilslarver (ej stekellarver så mot kålfluga och liknande funkar den ej). Bakterien är dock inte billig och bakterien är färskvara och kan inte lagras någon längre tid. Bakterien heter Bacillus thuringiensis var. kurstakii och brukar säljas under namnet Turex (denna bakterie är nära besläktad med botulism bakterien men är ofarlig för människor och denna bakterie används på KRAV-odlingar. Turex kan köpas hos nyttodjur.se 35g kostar dock 148kr, så har man bara några kålplantor är det nog bättre att inspektera bladen ofta (både över och undersida) och mosa äggsamlingar och larver + ha växtföljd och använda kålnät (finns gardiner på IKEA som är som finmaskiga nät och i stort sett ser identiska ut mot de betydligt dyrare kålnäten) eller fiberduk som hindrar insekterna att ta sig till plantorna och lägga ägg.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon