Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kirskål - omöjligt att ta bort
          Biddler
          Inlägg 08-05-2009, 00:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 23 064

Enligt min mening, men jag har inga jättegröna fingrar, så är kirskålen bland det värsta i ogrässlag. De förökar sig både via mark och luft. Ibland försöker jag dra bort dem och rensa rötter och så men det finns bara mer och mer rötter ju längre ner man kommer. Kirskålen frodas i trädgården men maskrosorna gillar inte platsen, hos grannen är det tvärtom. Kan det bero på jorden?

I övrigt harjag lärt mig att kirskålen går alldeles utmärkt att äta, men man kan ju inte spara den därför.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingo
          Inlägg 21-07-2009, 17:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Jag har också funderingar om det här med kirskål och Roundup/Rambo.

Nu är väl inte heller jag särskilt road av vare sig gifter eller Monsanto men det är så här:
          Förre ägaren av vår villa orkade inte tampas med kirskålen alls. Följdaktligen har vi fullt av kirskål i häcken, under varje buske, intill stammen på varje träd, under veranda och trädäck samt en meter in på gräsmattan från var och en av ovannämnda växtplatser. Ja, faktiskt precis överallt utom mitt ute i de öppna gräsytorna.

Det innebär att varken övertäcknings- eller uppgrävningsmetoden går att använda med mindre än att vi tar hit en grävmaskin och jämnar hela trädgården med marken inklusive häck och åttioåriga äppelträd.
          Det innebär också, på grund av den angripna ytans blotta storlek, att jag inte klarar av utmattningsmetoden. Gud ska veta att jag har försökt men jag hinner helt enkelt inte plocka tillräckligt ofta och mycket.

Därför, och eftersom det känns meningslöst att göra något alls åt trädgården (utom att klippa gräs och häck och beskära träden) förrän detta är löst (så mycket kirs är det!), blir jag alltmer böjd att ta till Roundup trots allt.
          Spruta verkar dock synnerligen besvärligt med tanke på hur invävd kirskålen är i all annan växtlighet. Hur skulle jag t ex kunna undvika att ta död på buskarna och häcken?
          Däremot sägs ju att man också kan pensla Roundup direkt på bladen på den växt man vill ha bort. 50/50 lösning med vatten, står det på flaskan.
          Men är det någon här som har testat just pensling med Roundup i allmänhet- kanske t o m på kirskål i synnerhet - och kan säga något om det?
          Jag antar att man inte måste pensla på vartenda blad, poängen är ju att det ska gå ned i roten och döda den. Men hur många blad i ett kirskålsbestånd, då, där väl vanligen de flesta plantorna hänger ihop via rötterna? Något blad här och där eller ett blad per planta eller??
          Och hur mycket ska man pensla på varje blad, räcker det att fukta det lite eller ska det vara flödigt (och hur undviker man då att droppa ner övrig växtlighet) eller något däremellan?

Tacksam om någon har råd och erfarenheter att dela med sig av.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          GunnellF
          Inlägg 21-07-2009, 17:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Ingo @ 21-07-2009, 18:00) *
          Jag har också funderingar om det här med kirskål och Roundup/Rambo.

Nu är väl inte heller jag särskilt road av vare sig gifter eller Monsanto men det är så här:
          Förre ägaren av vår villa orkade inte tampas med kirskålen alls. Följdaktligen har vi fullt av kirskål i häcken, under varje buske, intill stammen på varje träd, under veranda och trädäck samt en meter in på gräsmattan från var och en av ovannämnda växtplatser. Ja, faktiskt precis överallt utom mitt ute i de öppna gräsytorna.

Det innebär att varken övertäcknings- eller uppgrävningsmetoden går att använda med mindre än att vi tar hit en grävmaskin och jämnar hela trädgården med marken inklusive häck och åttioåriga äppelträd.
          Det innebär också, på grund av den angripna ytans blotta storlek, att jag inte klarar av utmattningsmetoden. Gud ska veta att jag har försökt men jag hinner helt enkelt inte plocka tillräckligt ofta och mycket.

Därför, och eftersom det känns meningslöst att göra något alls åt trädgården (utom att klippa gräs och häck och beskära träden) förrän detta är löst (så mycket kirs är det!), blir jag alltmer böjd att ta till Roundup trots allt.
          Spruta verkar dock synnerligen besvärligt med tanke på hur invävd kirskålen är i all annan växtlighet. Hur skulle jag t ex kunna undvika att ta död på buskarna och häcken?
          Däremot sägs ju att man också kan pensla Roundup direkt på bladen på den växt man vill ha bort. 50/50 lösning med vatten, står det på flaskan.
          Men är det någon här som har testat just pensling med Roundup i allmänhet- kanske t o m på kirskål i synnerhet - och kan säga något om det?
          Jag antar att man inte måste pensla på vartenda blad, poängen är ju att det ska gå ned i roten och döda den. Men hur många blad i ett kirskålsbestånd, då, där väl vanligen de flesta plantorna hänger ihop via rötterna? Något blad här och där eller ett blad per planta eller??
          Och hur mycket ska man pensla på varje blad, räcker det att fukta det lite eller ska det vara flödigt (och hur undviker man då att droppa ner övrig växtlighet) eller något däremellan?

Tacksam om någon har råd och erfarenheter att dela med sig av.

Pensla går bra även om det är ett tålamodsprövande jobb, men om kirskålen är inväxt i allt möjligt annat är det enda alternativet. Du ska pensla på medlet så att det täcker ordentligt på bladet. Hur noga du måste vara är svårt att säja men generellt kan jag ju säja att ju mer noggrann du är dessto bättre effekt har RoundUp. Jag har själv enbart sprutat växter med RoundUp och då sprutar jag flödigt.

Du kan väl testa på ett område och se vad som händer? Tänk på att ALLT som får RoundUp på sig dör! Använd inte i gassande sol och inte om det är regn på gång, då blir det sämre effekt.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Inlägg i den här tråden
          Biddler   Kirskål - omöjligt att ta bort   08-05-2009, 00:33
          Gossen Ruda   Roundup tar dom, ev får man spruta flera gånger.   08-05-2009, 16:02
          Biddler   Roundup tar dom, ev får man spruta flera gånger. ...   09-05-2009, 09:35
          smuleborg   Det finns flera trådar om kirskålsbekämpning på fo...   10-05-2009, 21:17
          Ulf Eliasson   Förra året bestämde jag mig för att få bort kirskå...   10-05-2009, 21:55
          smuleborg   Tidigare fick jag också bort kirskål ur en rabatt....   10-05-2009, 22:07
          Wilmer   På vår kolonilott finns det kirskål en stockbredd ...   10-05-2009, 22:15
          HelenJ   Enligt min mening, men jag har inga jättegröna fin...   11-05-2009, 20:23
          Pia L   Våren 2004 gjorde jag iordning uteplatsen vi hade ...   12-05-2009, 09:37
          officinalis   Hur påverkar roundup mikrolivet i jorden och vad f...   12-05-2009, 12:14
          Pia L   Mikrolivet kan nog Gossen Ruda svara på bättre än ...   12-05-2009, 12:25
          sway307   Hur påverkar Roundup om man har växter i rabattan ...   15-05-2009, 06:35
          Gossen Ruda   Hur påverkar Roundup om man har växter i rabattan ...   15-05-2009, 07:00
          officinalis   Lite intressant kuriosa om Monsanto som tillverkar...   15-05-2009, 08:12
          Gossen Ruda   Företaget är inte lika bra som Roundup. Nu finns d...   15-05-2009, 08:45
          Aqvakul   Jag har tog ett beslut för ungefär femton år sen a...   15-05-2009, 08:56
          Gunilla T   Jag har tog ett beslut för ungefär femton år sen a...   15-05-2009, 11:58
          officinalis   Det är väl inte konstigt att så enormt stort föret...   15-05-2009, 09:04
          Pius   Och hur är det med husdjur och Roundup? Ibland är...   15-05-2009, 10:48
          officinalis   Och hur är det med husdjur och Roundup? Ibland är...   15-05-2009, 11:20
          Ingo   Okej, tack för svaret! Det låter som att det m...   22-07-2009, 13:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon