CITAT (Ingo @ 21-07-2009, 18:00)

Jag har också funderingar om det här med kirskål och Roundup/Rambo.
Nu är väl inte heller jag särskilt road av vare sig gifter eller Monsanto men det är så här:
Förre ägaren av vår villa orkade inte tampas med kirskålen alls. Följdaktligen har vi fullt av kirskål i häcken, under varje buske, intill stammen på varje träd, under veranda och trädäck samt en meter in på gräsmattan från var och en av ovannämnda växtplatser. Ja, faktiskt precis överallt utom mitt ute i de öppna gräsytorna.
Det innebär att varken övertäcknings- eller uppgrävningsmetoden går att använda med mindre än att vi tar hit en grävmaskin och jämnar hela trädgården med marken inklusive häck och åttioåriga äppelträd.
Det innebär också, på grund av den angripna ytans blotta storlek, att jag inte klarar av utmattningsmetoden. Gud ska veta att jag har försökt men jag hinner helt enkelt inte plocka tillräckligt ofta och mycket.
Därför, och eftersom det känns meningslöst att göra något alls åt trädgården (utom att klippa gräs och häck och beskära träden) förrän detta är löst (så mycket kirs är det!), blir jag alltmer böjd att ta till Roundup trots allt.
Spruta verkar dock synnerligen besvärligt med tanke på hur invävd kirskålen är i all annan växtlighet. Hur skulle jag t ex kunna undvika att ta död på buskarna och häcken?
Däremot sägs ju att man också kan pensla Roundup direkt på bladen på den växt man vill ha bort. 50/50 lösning med vatten, står det på flaskan.
Men är det någon här som har testat just pensling med Roundup i allmänhet- kanske t o m på kirskål i synnerhet - och kan säga något om det?
Jag antar att man inte måste pensla på vartenda blad, poängen är ju att det ska gå ned i roten och döda den. Men hur många blad i ett kirskålsbestånd, då, där väl vanligen de flesta plantorna hänger ihop via rötterna? Något blad här och där eller ett blad per planta eller??
Och hur mycket ska man pensla på varje blad, räcker det att fukta det lite eller ska det vara flödigt (och hur undviker man då att droppa ner övrig växtlighet) eller något däremellan?
Tacksam om någon har råd och erfarenheter att dela med sig av.
Pensla går bra även om det är ett tålamodsprövande jobb, men om kirskålen är inväxt i allt möjligt annat är det enda alternativet. Du ska pensla på medlet så att det täcker ordentligt på bladet. Hur noga du måste vara är svårt att säja men generellt kan jag ju säja att ju mer noggrann du är dessto bättre effekt har RoundUp. Jag har själv enbart sprutat växter med RoundUp och då sprutar jag flödigt.
Du kan väl testa på ett område och se vad som händer? Tänk på att ALLT som får RoundUp på sig dör! Använd inte i gassande sol och inte om det är regn på gång, då blir det sämre effekt.