Jag planterade en maackia våren -04. Den sköt flera dm redan första säsongen. Bladutspringet följande vår var så att man tappade andan. Den fortsatte att skjuta bra och i juli det året blommade den men det var tyvärr samtidigt som vi flyttade därifrån. Jag SKA ha en igen, någon gång...
Den verkade alltså trivas och det kan ju vara rena turen (och lite väl kort tid för att döma - vet inte hur det har gått sen vi flyttade) men eftersom någon undrade kan jag ju berätta hur jag gjorde: Läget var soligt. Marken var sandig morän med stråk av blålera och mycket sten, därtill svårt kompakterad av byggmaskiner, så jag grävde en två meter bred och drygt halvmeterdjup grop. Denna återfyllde jag med den befintliga jorden, befriad från större stenar och uppblandad med flera säckar kogödsel och mängder av hel- och halvbrunnen kompost. Stödvattnade rikligt när det var torrt hela första säsongen men det märktes snart att den klarade sig rätt bra ändå.
Att maackia skulle föredra surjord har jag aldrig förut hört. Jag hittade en gång ett rätt vetenskapligt upplagt dokument om den, på någon amerikansk universitetssajt, och där stod det att den tolererar de flesta jordar utom extremt torra och extremt blöta.
Det där med tendensen att plötsligt dö efter några år har jag också bara läst på en plats och det är moderatorn på en annan sajt som tydligen har råkat ut för det själv - kan det vara det du syftar på?
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|