CITAT (Jan Lindgren @ 21-07-2009, 18:58)

Hej Pebblelake!
Du har både rätt och fel. Det finns en tysk grundstam som kan växa i normal, lucker jord. Köper du en planta från Hachmann så är den ofta ympad på den. Har du däremot plantor på egen rot så blir det normalt problem om pH är över 6. Järnet binds i jorden vid så högt pH så bladen blir gula. Detsamma gäller tex amerikanska blåbär. Du kan sänka pH med hjälp av svavel eller järnsulfat, något man ofta gör när det gäller blåbärsodling. Har du högt pH så är det också viktigt att du gödslar med ammoniumsulfat. Undvik kalksalpeter och kompost. Jag som bor i ett område med extremt sur jord kan gödsla med vad jag vill.
Rhododendron går i allmänhet helt utmärkt att odla i ren torv med en liten tillsats av konstgödsel. Jag använder en grovmald torv som ursprungligen var avsedd till stallar men nu säljs mest till Danmark som rhododendrontorv. Jag har till och med odlat rhododendron i en höghumifierad torv som jag grävde upp på tomten. Det gick också. Mina azaleor står i dyjord som vi grävde upp när vi gjorde bevattningsdammen. Även det fungerar.
Vill du odla ömtåliga sorter som är på gränsen till sin härdighet är det, som Gunilla skriver, mycket viktigt att jorden är väldränerad och luftig.
MVH
Jan Lindgren
Hej Jan!
Anledningen till mitt "upproriska"

inlägg var lite för att få folk att förstå att azaleor och roddar inte behöver ett torvparti för att trivas utan funkar på "vanliga"jordar,eftersom dom flesta jordar är sura(som din och min).själv drar jag upp roddar i färsk mossa.
Mvh Pebblelake
Ursäkta Rosita för min kapning av tråden!