CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 11:41)

hos mig är ju nästan allt ute så då får jag plats på våren-sommaren-hösten. till vintern blir det stora problem. då har jag växter under matbordet på alla hyllor och packat i blomsterbordet och i fönstren är det packat på varandra (spelar Tetris med mina växter). på borden vid fönstren är det packat ca 50-100cm in likaså vid balkongdörren är det ca 1-1,5m ifrån dörren packat PLUS källare förrådet är fullt med växter och sedan är det smockfullt på köksbänkarna med extra belysning OCH under vintern har jag också kylen full.
får tänka ut varje växts plats strategiskt - sånt som vissnar ner men klarar av att vara varmt och torrt ställs där det får plats var som i lägenheten. sånt som vissnar ner och ska ha torrt men som behöver kyla ställs i kylskåpet eller nere i källaren.
sådana växter som behöver vintervila ställs vid köksbordet och vid köksfönstret eller vid vädringsluckan för där är det väldigt kallt på vintern där står både citrusar, passiflora, kryddor, pelargoner och lönnar. sådant som tål varmt och mörkt ställs på hyllor och längst in från fönstret. sådant som behöver mycket ljus men ändå tål varmt ställs närmast fönstren i vardagsrummet. stora växter som behöver ljus ställs vid balkongdörren. tropiska växter/fröplantor, sticklingra ställs varmt vid köksbänken med belysning.
dom som tål mörkt men där det är svalare än rumstemp och som är väldigt stora eller som tapparblad ställs nere i källaren. PUUH för varje vinter och vår.
detta var kanske inte vad som var tänkt med tråden det jag skriver om men kan vara intressant att veta. kan ju säga så att det GÅR inte ha folk här på vintern! för då skulle man nog komma till ''doktorn''.

Så där skulle jag inte orka ha det!