Överlägset bäst hjälp för min knäppa korsrygg har jag fått av behandling av osteopater. Men bäst är ju att aldrig hamna djupt i eländet. En variant är att istället för spade emellanåt använda en hacka, det ger en annan rörelse, man böjer ryggen annorlunda. Jag får alltid ont av grävning, men nästan aldrig av att hacka.
Viktigast av allt (vid sidan av att inte hålla på med samma rörelser länge) har för mig varit att starta varje dag med att göra stretchrörelser som tänjer ut höften (genom att stå på ett ben och böja andra knät, hålla om den foten och dra lätt med knät pekande ner i backen) och ännu skönare och bättre har för mig rörelser som sträcker baksida lår varit. Kanske enklast genom att lägga sig på rygg vid en dörrpost, lägga upp ena benet mot dörrposten och känna efter så att det sträcker på lårets baksida. Det brukar hjälpa mig bra faktiskt, men som sagt: viktigt att inte göra ensidiga rörelser så länge att man får ont, för det är ett återkommande gissel när det väl börjat. Är min erfarenhet. Var rädd om ryggen!
|