Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära olivträd, Hur beskär ni era olivträd??
          cato
          Inlägg 24-07-2008, 22:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Hej!
          Vi köpte ett olivträd i våras.
          Nu har grenarna växt kraftigt. De är nog drygt 50 cm långa och stretar åt alla håll.
          Hur bör jag klippa in dem? Jag gillar egentligen inte klotformen just på dessa träd.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 09:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Ok, då kör jag citrusjord då thanks.gif
          Det ena långa skottet har ju grenat sig, ska man klippa innan eller efter? eller vad händer om man inte beskär utan behåller de långa skotten? vill inte ha en boll utan en gles klrona som de har i grekland.
          Men kommer stammen o bli högre eller kommer detta ex mer bli som en buske?

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-09-2008, 10:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 09:48) *
          Ok, då kör jag citrusjord då thanks.gif
          Det ena långa skottet har ju grenat sig, ska man klippa innan eller efter? eller vad händer om man inte beskär utan behåller de långa skotten? vill inte ha en boll utan en gles klrona som de har i grekland.
          Men kommer stammen o bli högre eller kommer detta ex mer bli som en buske?

du ska inte ha citrusjord till din oliv !!

citrusjord innehåller lågt Ph . Oliver vill ha kalk i jorden .

en bra jord för oliv är att man köper en plantjord eller krukväxt jord som innehåller leca ,, och så tillsätter du kalk i jorden ( trädgårdsakalk eller algomin ) och du planterar om den efter vintervilan .

du kan beskära den till våren-försommaren då kortar du in långa skott till 4bladpar och tar veck det som är dött ,, så enkelt är det . kortar du bara in dom långa skotten så får du en oliv som inte är tät, däremot tar du ''alla'' skott och kortar in så får du istället en tät boll . har dom grenat sig kan du låta dom vara . du klipper alltid ovanför ett bladpar ca 1,5cm ovanför .

ser att du har den inne i fönstret ska du ha kvar den där till vintern ? för det kommer den inte gilla om det inte är svalt dvs runt +5c +10c ,, oliver vill också gärna vara ute större delen av året . i zon 1 milda år så kan du ha den ute från feb-mars till nov-dec .

Redigerat av flaxss: 01-09-2008, 10:08

Citera
          SwedeHeart
          Inlägg 17-07-2009, 12:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 24 639

CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 11:02) *
          du ska inte ha citrusjord till din oliv !!

citrusjord innehåller lågt Ph . Oliver vill ha kalk i jorden .

en bra jord för oliv är att man köper en plantjord eller krukväxt jord som innehåller leca ,, och så tillsätter du kalk i jorden ( trädgårdsakalk eller algomin ) och du planterar om den efter vintervilan .

du kan beskära den till våren-försommaren då kortar du in långa skott till 4bladpar och tar veck det som är dött ,, så enkelt är det . kortar du bara in dom långa skotten så får du en oliv som inte är tät, däremot tar du ''alla'' skott och kortar in så får du istället en tät boll . har dom grenat sig kan du låta dom vara . du klipper alltid ovanför ett bladpar ca 1,5cm ovanför .

ser att du har den inne i fönstret ska du ha kvar den där till vintern ? för det kommer den inte gilla om det inte är svalt dvs runt +5c +10c ,, oliver vill också gärna vara ute större delen av året . i zon 1 milda år så kan du ha den ute från feb-mars till nov-dec .

Mitt första inlägg i detta trevliga inspirationsgivande forum blir en fråga om Olivträd och upplivar därför denna tråd i stället för att starta en ny. Jag inhandlade i onsdags ett träd som just nu står i min lägenhets mest skuggiga plats (norrfönster) för att sakteligen vänja den vid solen eftersom den sannolikt stått inomhus på Coop Forum i flera veckor.

Därefter ska jag plantera om den i en större kruka och undrar om jag kan använda mig av en blandning av Plantagens trädgårdsjord, Änglamarks blomjord och sand? Jag bor söder om Stockholm - och har en mycket mycket solig balkong i söderläge - vilket torde innebära att jag befinner mig i zon 2 som jag uppfattat det.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-07-2009, 12:58
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (SwedeHeart @ 17-07-2009, 13:39) *
          Mitt första inlägg i detta trevliga inspirationsgivande forum blir en fråga om Olivträd och upplivar därför denna tråd i stället för att starta en ny. Jag inhandlade i onsdags ett träd som just nu står i min lägenhets mest skuggiga plats (norrfönster) för att sakteligen vänja den vid solen eftersom den sannolikt stått inomhus på Coop Forum i flera veckor.

Därefter ska jag plantera om den i en större kruka och undrar om jag kan använda mig av en blandning av Plantagens trädgårdsjord, Änglamarks blomjord och sand? Jag bor söder om Stockholm - och har en mycket mycket solig balkong i söderläge - vilket torde innebära att jag befinner mig i zon 2 som jag uppfattat det.

du kan ställa ut den nu direkt på balkongen solen är inte så stark nu att den bränner växter. dock för att vara säker kan du lägga över ett vit lakan på den ca 1v. till våren när du sätter ut den så har du den under lakanet i ca 2-4v. oliver är solälskare och tål solen snabbt, dock skulle den nu bli bränd så är det ingen fara nya skott skjuter fram snabbt och döljer dom andra bladen.

den jorden borde gå bra, ev att du blandar upp extra med lecakulor och ev grus. är det finsand du har ska du inte använda den utan det måste vara grovsand.

du måste ta in den på vintern hos dig. men du kan ha den ute på balkongen under den frostfriaperioden. oxh så tål den ett par frostnätter under hösten och det kan också vara nyttigt för den.

Citera
          SwedeHeart
          Inlägg 17-07-2009, 16:26
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 13:58) *
          du kan ställa ut den nu direkt på balkongen solen är inte så stark nu att den bränner växter. dock för att vara säker kan du lägga över ett vit lakan på den ca 1v. till våren när du sätter ut den så har du den under lakanet i ca 2-4v. oliver är solälskare och tål solen snabbt, dock skulle den nu bli bränd så är det ingen fara nya skott skjuter fram snabbt och döljer dom andra bladen.

Tack för svaret!

Jag kommer sannolikt att få problem till vintern då det händer att temperaturen sjunker till under minus 20 (dock inte så vanligt och sällan längre än någon vecka). Kan det vara ett alternativ att grundligt isolera krukan och låta den stå kvar på balkongen nära husväggen? Kan jag ställa den i mitt vindsförråd? Jag vet inte vad temperaturen ligger på där vintertid, men gissar på 10-15 grader. Problemet är att det bara finns ett mindre takfönster så det blir minimalt med ljus.
          CITAT
          den jorden borde gå bra, ev att du blandar upp extra med lecakulor och ev grus. är det finsand du har ska du inte använda den utan det måste vara grovsand.
          Det är inte den finaste sanden, åt sandlådehållet skulle jag vilja kalla den. Använder sanden med gott reslutat till andra växter som tomat, paprika och chilli. Blir det bättre dränering med grövre sand?
          CITAT
          du måste ta in den på vintern hos dig. men du kan ha den ute på balkongen under den frostfriaperioden. oxh så tål den ett par frostnätter under hösten och det kan också vara nyttigt för den.

Som jag skrev ovan och av det jag läst mig till på forumet så är det ingen bra idé att låta den övervintra i en 20-gradig lägenhet, eller hur? Frågan är vilket av ovanstående förslag som är bäst?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-07-2009, 17:09
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (SwedeHeart @ 17-07-2009, 17:26) *
          Tack för svaret!

Jag kommer sannolikt att få problem till vintern då det händer att temperaturen sjunker till under minus 20 (dock inte så vanligt och sällan längre än någon vecka). Kan det vara ett alternativ att grundligt isolera krukan och låta den stå kvar på balkongen nära husväggen? Kan jag ställa den i mitt vindsförråd? Jag vet inte vad temperaturen ligger på där vintertid, men gissar på 10-15 grader. Problemet är att det bara finns ett mindre takfönster så det blir minimalt med ljus.
          Det är inte den finaste sanden, åt sandlådehållet skulle jag vilja kalla den. Använder sanden med gott reslutat till andra växter som tomat, paprika och chilli. Blir det bättre dränering med grövre sand?

Som jag skrev ovan och av det jag läst mig till på forumet så är det ingen bra idé att låta den övervintra i en 20-gradig lägenhet, eller hur? Frågan är vilket av ovanstående förslag som är bäst?

gröve sand och grus ger en bättre och mer lucker, luftigjord. speciellt om den är ute och det regnar mycket. men testa med den sanden du har. din oliv kommer inte klara vintern ute även om du isolerar krukan. ska den klara vintern ute måste du ge den artificiell värme iform av fläktar och julgransbelysning plus skydda den med någon väv.

men du kan ockås ta in den inne i det svalaste och ljusaste du kan då har du den ute länge så ger ute perioden under hösten-förvintern vintervila, sen när du tar in den så ger du den en ''fake'' vår med lite varmare och extra ljus och mer jordfukt. för oliver räcker det med en vintervila på 1månad under +10c. sedan utsätts den för lite frost på höstkanten så stimulerar det dne till att blomma mycket nästa år.

Citera
          SwedeHeart
          Inlägg 22-07-2009, 23:19
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 18:09) *
          gröve sand och grus ger en bättre och mer lucker, luftigjord. speciellt om den är ute och det regnar mycket. men testa med den sanden du har. din oliv kommer inte klara vintern ute även om du isolerar krukan. ska den klara vintern ute måste du ge den artificiell värme iform av fläktar och julgransbelysning plus skydda den med någon väv.

men du kan ockås ta in den inne i det svalaste och ljusaste du kan då har du den ute länge så ger ute perioden under hösten-förvintern vintervila, sen när du tar in den så ger du den en ''fake'' vår med lite varmare och extra ljus och mer jordfukt. för oliver räcker det med en vintervila på 1månad under +10c. sedan utsätts den för lite frost på höstkanten så stimulerar det dne till att blomma mycket nästa år.

Återigen, tack för svaren. thanks.gif

Nu är olivträdet omplanterat i en större kruka och verkar klara sig över förväntan. Knappt några löv har lossnat efter den (brutala) flytten på min cykel från en inomhusmiljö med lysrör flera meter ovan trädets krona till min soliga söderbalkong. Jag hoppas på det bästa med blomning till våren och oliver så småningom.

Så du säger att olivträdet inte kommer att klara en vinter på balkongen utan artificiell värme? Då blir det svårt. Vad tror du om mitt förslag att förvara den i mitt vindsförråd? Där borde det vara åtminstone under femton plusgrader på vintern. Dock finns bara ett takfönster där, så ljusmängden kanske är för svag?

Eftersom jag bor i lägenhet har jag inget svalt utrymme för trädets vintervila. Lägenheten håller 20 grader hela vintern och som jag förstått är det inte det bästa sättet för ett olivträd att övervintra på.
          Några förslag?

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-07-2009, 23:31
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (SwedeHeart @ 23-07-2009, 00:19) *
          Återigen, tack för svaren. thanks.gif

Nu är olivträdet omplanterat i en större kruka och verkar klara sig över förväntan. Knappt några löv har lossnat efter den (brutala) flytten på min cykel från en inomhusmiljö med lysrör flera meter ovan trädets krona till min soliga söderbalkong. Jag hoppas på det bästa med blomning till våren och oliver så småningom.

Så du säger att olivträdet inte kommer att klara en vinter på balkongen utan artificiell värme? Då blir det svårt. Vad tror du om mitt förslag att förvara den i mitt vindsförråd? Där borde det vara åtminstone under femton plusgrader på vintern. Dock finns bara ett takfönster där, så ljusmängden kanske är för svag?

Eftersom jag bor i lägenhet har jag inget svalt utrymme för trädets vintervila. Lägenheten håller 20 grader hela vintern och som jag förstått är det inte det bästa sättet för ett olivträd att övervintra på.
          Några förslag?

Vindsförådet kan fungera. Håller det mindre än +10, behöver du inte bekymra dig om ljuset. Annars kanske det finns ett litet eluttag någonstans, så du kan sätta upp en enkel lampa med energisparglödlampa i och på timer.

Citera
          SwedeHeart
          Inlägg 22-07-2009, 23:38
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (MariaS @ 23-07-2009, 00:31) *
          Vindsförådet kan fungera. Håller det mindre än +10, behöver du inte bekymra dig om ljuset. Annars kanske det finns ett litet eluttag någonstans, så du kan sätta upp en enkel lampa med energisparglödlampa i och på timer.

thanks.gif för snabbt svar.

Ska placera en termometer däruppe så småningom. Man får i alla fall klä på sig en tröja när man besöker vindskontoret på vintern.

Att förvara den i en tjugogradig väldigt ljus lägenhet även vintertid är alltså ingen bra lösning?

Citera

Inlägg i den här tråden
          cato   Beskära olivträd   24-07-2008, 22:09
          LasseB   Jag klipper sågar min hustrus olivträd ( i Greklan...   25-07-2008, 07:36
          Susanna   Tack Lasse! Jag har alltid varit nyfiken på hu...   26-07-2008, 18:50
          flaxss   jag beskär mina så att jag tar veck allt dött . oc...   26-07-2008, 19:08
          Bassam   Jag tycker att du haft bra förslag. Men jag ska ko...   27-07-2008, 23:16
          DragonLady   Behöver man beskära ett sådant här litet ex. av ol...   10-08-2008, 20:14
          Bassam   citrus jord var den bästa jorden. För oliv ... mi...   14-08-2008, 20:11
          flaxss   :thanks: för snabbt svar. Ska placera en termomet...   23-07-2009, 00:27
          DragonLady   :thanks: Flaxss. Då lämnar jag det långa skottet ...   01-09-2008, 21:06
          flaxss   :thanks: Flaxss. Då lämnar jag det långa skottet ...   01-09-2008, 21:11
          DragonLady   Tyvärr så bor man ju på en vindpinad ö :wacko: Om...   02-09-2008, 10:55
          flaxss   Tyvärr så bor man ju på en vindpinad ö :wacko: Om...   02-09-2008, 11:32
          DragonLady   Ok, jag ska ställa krukan i en större tyngre kruka...   02-09-2008, 22:37
          Aklejruta   Hej! Jag har också ett olivträd sedan flera år...   03-09-2008, 20:54
          flaxss   köp provadopinnar till våren och så tar det död på...   03-09-2008, 22:36
          Aklejruta   Jaha, hädanefter skall mitt olivträd få vistas ute...   07-09-2008, 15:49
          flaxss   Jaha, hädanefter skall mitt olivträd få vistas ute...   07-09-2008, 15:54
          Bassam   Kan du lägga bild på knöliga saker på stammen , de...   07-09-2008, 17:55
          Aklejruta   Tack snälla, men jag är inte så hemma på det här m...   09-09-2008, 17:11
          skogstroll   mitt olivträd tokblommar nu där det står vid damme...   23-07-2009, 07:58
          MariaS   Det kommer bli oliver, var så säker. Däremot komme...   23-07-2009, 08:57
          skogstroll   oj vad spännande!!!   23-07-2009, 09:07
          SwedeHeart   Är det dags att ta ner olivträdet från vinden nu? ...   14-04-2010, 14:08
          skogstroll   har tittat till mitt oväntat frodiga träd där det ...   14-04-2010, 14:36
          flaxss   det går ta ut sin oliv nu om man har övervintra de...   14-04-2010, 14:48
          SwedeHeart   det går ta ut sin oliv nu om man har övervintra de...   14-04-2010, 15:20
          susanneedgren   det går ta ut sin oliv nu om man har övervintra de...   15-04-2010, 11:37
          flaxss   du kan nog sätta ut den nu, men för att vara säker...   14-04-2010, 16:16
          SwedeHeart   du kan nog sätta ut den nu, men för att vara säker...   14-04-2010, 18:39
          flaxss   Tack för tipsen. Ställde ut den i solen några timm...   15-04-2010, 12:53
          Bassam   Hej Bladen ofta ser ut dåliga på den här tiden men...   16-04-2010, 01:00
          flaxss   det beror ju på, en planta som övervintrat bra och...   16-04-2010, 06:37
          SwedeHeart   Här kommer äntligen en bild på min olivs brunfläck...   19-04-2010, 08:17
          Bassam   Hej Jag tycker att de fick kalt. H:bassam   20-04-2010, 21:01
          flaxss   imed att jag ser den gula kanten, så skulle jag tr...   20-04-2010, 21:59
          Bassam   Hej Du kan ta bort sidan grenar och öppna mitten a...   22-04-2010, 00:09
          SwedeHeart   Jag gav olivträdet näring i höstas men jag kanske ...   24-04-2010, 08:13
          flaxss   du ska inte ge så mycket näring på hösten (för det...   24-04-2010, 09:22
          Bassam   Hej Du ska försöka öppna mitten för att solen och...   25-04-2010, 01:30
          flaxss   ohyra kommer även om växten är luftig i kronan. oh...   25-04-2010, 14:44
          djur7   Hejsan! Jag lånar deenna tråd till en fråga. ...   26-04-2010, 08:51
          flaxss   sticklingar av oliv är svåra att rota, men det kan...   26-04-2010, 08:56
          djur7   sticklingar av oliv är svåra att rota, men det kan...   26-04-2010, 15:43
          Bassam   Hej Ohyra blir mera om luften och sol mindre, det ...   26-04-2010, 23:57
          flaxss   Hej Ohyra blir mera om luften och sol mindre, det ...   27-04-2010, 09:45
          Bassam   Hej Som jag sa tät skaffa bra miljö till ohyra och...   27-04-2010, 14:46
          flaxss   Hej Som jag sa tät skaffa bra miljö till ohyra och...   27-04-2010, 15:45
          Bassam   Hej Om du blandad gödsel med jord när kommer rötte...   28-04-2010, 19:46
          flaxss   oki................ då får du göra på ditt sätt o...   28-04-2010, 20:59
          Bassam   Hej flaxss , du är duktig på trädgård så jag tycke...   29-04-2010, 17:35
          skogstroll   jaha nu har min fått hitta ut ur förrådet och står...   30-04-2010, 08:15
          flaxss   tycker det låter som om den fått för lite vatten e...   30-04-2010, 08:23
          skogstroll   tycker det låter som om den fått för lite vatten e...   30-04-2010, 08:25
          Annie-72   Har idag på Netto (!?!) köpt in två st oli...   03-05-2010, 20:31
          flaxss   även jag skaffade ett olivträd på netto, ett väldi...   03-05-2010, 20:41
          Annie-72   Ja jag köpte även ett citronträd. Såg du min fråga...   03-05-2010, 20:43
          flaxss   citronen skaffar du leca och rhododendronjord. bla...   03-05-2010, 20:46
          zasil   citronen skaffar du leca och rhododendronjord. bla...   09-05-2010, 17:25
          Annie-72   Sorry Flaxss. Läste inte ditt svar efter citatet. ...   03-05-2010, 20:48
          flaxss   du kan plantera om det nu om du vill   09-05-2010, 18:48
          zasil   du kan plantera om det nu om du vill Tack för svar...   09-05-2010, 20:19
          flaxss   nu är olivträden här på netto nedsatta till 20kr e...   12-05-2010, 10:35

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 18:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon