Full version: Beskära olivträd
Sidor: 1, 2
cato
Hej!
Vi köpte ett olivträd i våras.
Nu har grenarna växt kraftigt. De är nog drygt 50 cm långa och stretar åt alla håll.
Hur bör jag klippa in dem? Jag gillar egentligen inte klotformen just på dessa träd.
LasseB
Jag klipper sågar min hustrus olivträd ( i Grekland) så att det blir så spretigt som möjligt 4-5 grenar som alla pekar snett upp ut från centrum så att mitten är så fri som möjligt. Då kommer det maximalt med sol in i kronan. Klipper du så så har du kopierat "originalsättet att beskära. Våra svenska olivträd kan du beskära som du vill ha formen. Det är nog snarast klimatet och inte hur vi klipper som är det största faran för våra svenska oliver
Susanna
Tack Lasse! Jag har alltid varit nyfiken på hur oliven beskärs i Grekland! Nu ska jag göra på samma sätt. Precis som Cato har jag aldrig gillat olivbollarna...
Alexander-VG-zon3
jag beskär mina så att jag tar veck allt dött . och så kortar jag bara in grenarna till 4-5bladpar efter skörd.
Bassam
Jag tycker att du haft bra förslag. Men jag ska komplettera så :
1 beskärning ska gör under vår tid,
2 oliv ge frukt på kolli som är ett år gammal , så du kan toppa dem , lite också du kan miniska antal av dem,
3 ta bort små grenar och svaga, och de som torkat.
4 ta bort kolli som ge frukt för att de ska inte ge frukt igen.
H: Bassam
DragonLady
Behöver man beskära ett sådant här litet ex. av oliv eller ska man vänta några år?
Ska den ha en större kruka kanske?
Vad vill den ha för jord? har blandat i sand när jag planterade om den.
Kommer stammen att bli längre eller blir den som en buske?
Bassam
citrus jord var den bästa jorden. För oliv ... min förslag är (tredje del sand + tredjedel kompost+ tredje del vanliga jord).
du kan börja beskära nu.
H:Bassam
DragonLady
Ok, då kör jag citrusjord då thanks.gif
Det ena långa skottet har ju grenat sig, ska man klippa innan eller efter? eller vad händer om man inte beskär utan behåller de långa skotten? vill inte ha en boll utan en gles klrona som de har i grekland.
Men kommer stammen o bli högre eller kommer detta ex mer bli som en buske?
Alexander-VG-zon3
CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 09:48) *
Ok, då kör jag citrusjord då thanks.gif
Det ena långa skottet har ju grenat sig, ska man klippa innan eller efter? eller vad händer om man inte beskär utan behåller de långa skotten? vill inte ha en boll utan en gles klrona som de har i grekland.
Men kommer stammen o bli högre eller kommer detta ex mer bli som en buske?

du ska inte ha citrusjord till din oliv !!

citrusjord innehåller lågt Ph . Oliver vill ha kalk i jorden .

en bra jord för oliv är att man köper en plantjord eller krukväxt jord som innehåller leca ,, och så tillsätter du kalk i jorden ( trädgårdsakalk eller algomin ) och du planterar om den efter vintervilan .

du kan beskära den till våren-försommaren då kortar du in långa skott till 4bladpar och tar veck det som är dött ,, så enkelt är det . kortar du bara in dom långa skotten så får du en oliv som inte är tät, däremot tar du ''alla'' skott och kortar in så får du istället en tät boll . har dom grenat sig kan du låta dom vara . du klipper alltid ovanför ett bladpar ca 1,5cm ovanför .

ser att du har den inne i fönstret ska du ha kvar den där till vintern ? för det kommer den inte gilla om det inte är svalt dvs runt +5c +10c ,, oliver vill också gärna vara ute större delen av året . i zon 1 milda år så kan du ha den ute från feb-mars till nov-dec .
DragonLady
thanks.gif Flaxss.

Då lämnar jag det långa skottet som grenat sig ifred ?, samt klipper de andra långa skotten till 4 bladpar till våren, ska jag beskära o plantera om samtidigt?
Jag blandade jord,sand samt strödde algomin ovanpå när jag köpte den i våras, men då byter jag till din blandning till våren då.

Nej den har stått ute i uterummet som är oisolerat hela sommaren o kommer att få stå där hela vintern om det inte blir för kallt, då får jag täcka den, men den tiden är väl förbi nuförtiden att det blir en vargavinter.. unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 21:06) *
thanks.gif Flaxss.

Då lämnar jag det långa skottet som grenat sig ifred ?, samt klipper de andra långa skotten till 4 bladpar till våren, ska jag beskära o plantera om samtidigt?
Jag blandade jord,sand samt strödde algomin ovanpå när jag köpte den i våras, men då byter jag till din blandning till våren då.

Nej den har stått ute i uterummet som är oisolerat hela sommaren o kommer att få stå där hela vintern om det inte blir för kallt, då får jag täcka den, men den tiden är väl förbi nuförtiden att det blir en vargavinter.. unsure.gif

den jorden du har till den funkar ,, ev att du till nästa omplantering har leca eller grus . plus att du blandar i algomin i jorden . på ytan gör dom inte så stor verkan .

det är nog bättre att den får stå ute vår-sommar-höst ta ut den när det är runt +5c ute och ta in den på hösten-vintern efter ett par frostnätter ,, ditt uterum är däremot en perfekt övervintringsplats vattna efter temp under vintern .

annars ser din oliv frisk ut så den klagar nog inte på jorden .
DragonLady
Tyvärr så bor man ju på en vindpinad ö wacko.gif
Om jag ställer den lilla krukan ute så lär den blåsa omkull hela tiden, då måste jag ställa den i en betydligt tyngre kruka.
I vintras var det väl bara på påsk som det blev kallt o snö här, annars så låg väl tempen på 5-10 grader mest hela vintern.
Mitt senast inköpta körsbär påbörjade sin blommning 2 gånger under vintern, första blomman kom innan jul o andra gången i januari, stackars träd.
Jag plockade margeriter till jul happy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (DragonLady @ 02-09-2008, 10:55) *
Tyvärr så bor man ju på en vindpinad ö wacko.gif
Om jag ställer den lilla krukan ute så lär den blåsa omkull hela tiden, då måste jag ställa den i en betydligt tyngre kruka.
I vintras var det väl bara på påsk som det blev kallt o snö här, annars så låg väl tempen på 5-10 grader mest hela vintern.
Mitt senast inköpta körsbär påbörjade sin blommning 2 gånger under vintern, första blomman kom innan jul o andra gången i januari, stackars träd.
Jag plockade margeriter till jul happy.gif

min oliv är planterad i fullblåst den verkar trivas bra ,, att slippa problem med att den blåser ner är ju att tillfället gräva ner den i marken med krukan då och sätta den så skyddat det går .
DragonLady
Ok, jag ska ställa krukan i en större tyngre kruka på altanen i skyddat lä mot västanvinden.
thanks.gif för alla råd Flaxss.
Aklejruta
Hej! Jag har också ett olivträd sedan flera år och det har blivit ganska stort. Det står på vår glasveranda året om. På vintrarna brukar vi hålla ung 5 plusgrader där. Faktiskt har vi aldrig klippt det, men jag tycker att det börjar se lite väl "hängigt" ut.
Det värsta är emellertid att det har blivit angripet av sköldlöss, märkte det inte förrän det var översållat av bruna och ljusare sköldar och något trådaktigt kladd. Getingarna var som tokiga i det. Jag tog ut trädet och plockade och plockade bort sköldar. Därefter sprutade jag med såpsprit. Efter ett tag kom där nya sköldar och jag plockar så ofta jag går förbi oliven. Tänker också spruta igen.
Om trädet får stå ute tills det börjar bli en del frost, kan det ta död på lössen? Jag tänkte faktiskt klippa bort en hel del av grenarna och på så sätt bli av med lössen.
Vad tror ni trädgårdsvänner?
Aklejruta
Alexander-VG-zon3
köp provadopinnar till våren och så tar det död på lössen ,, att lössen kommer beror på att din oliv står där åretrunt . lössen trivs bra i den miljön . har du däremot oliven ute tidig vår eller när du kan och sedan ute hela sommaren och in till frosten så trivs inte sköldlössen så bra. mina oliver har aldrig haft ohyra .
Aklejruta
Jaha, hädanefter skall mitt olivträd få vistas ute tills det blir frost. Hoppas bara att jag kan klara av att få bort sköldlössen. Det är ju så ledsamt när man har haft en växt flera år och som blivit stor och fin, sedan inte klarar sig längre. Trädet har blommat mycket och har en del små oliver nu.
Tack Flaxxs för rådet!
En stor rosmarinbuske som likaledes har stått i glasverandan har några små knöliga saker på stammen, som jag inte lagt märke till förut. Det kan väl inte vara sköldlöss??!!
Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aklejruta @ 07-09-2008, 15:49) *
Jaha, hädanefter skall mitt olivträd få vistas ute tills det blir frost. Hoppas bara att jag kan klara av att få bort sköldlössen. Det är ju så ledsamt när man har haft en växt flera år och som blivit stor och fin, sedan inte klarar sig längre. Trädet har blommat mycket och har en del små oliver nu.
Tack Flaxxs för rådet!
En stor rosmarinbuske som likaledes har stått i glasverandan har några små knöliga saker på stammen, som jag inte lagt märke till förut. Det kan väl inte vara sköldlöss??!!
Vad tror ni?

svårt att säga exakt utan att se dom , men det kan vara sköldlöss det också . även rosmarin trivs i samma miljö som oliv . dock kan rosmarinen vara ute längre då den tål kyla bättre .
Bassam
Kan du lägga bild på knöliga saker på stammen , det ska bli lättare för dina kompisar på rummet att hjälpa dig.
Aklejruta
Tack snälla, men jag är inte så hemma på det här med bildhantering. Tänkte träna på det i vinter.
SwedeHeart
CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 11:02) *
du ska inte ha citrusjord till din oliv !!

citrusjord innehåller lågt Ph . Oliver vill ha kalk i jorden .

en bra jord för oliv är att man köper en plantjord eller krukväxt jord som innehåller leca ,, och så tillsätter du kalk i jorden ( trädgårdsakalk eller algomin ) och du planterar om den efter vintervilan .

du kan beskära den till våren-försommaren då kortar du in långa skott till 4bladpar och tar veck det som är dött ,, så enkelt är det . kortar du bara in dom långa skotten så får du en oliv som inte är tät, däremot tar du ''alla'' skott och kortar in så får du istället en tät boll . har dom grenat sig kan du låta dom vara . du klipper alltid ovanför ett bladpar ca 1,5cm ovanför .

ser att du har den inne i fönstret ska du ha kvar den där till vintern ? för det kommer den inte gilla om det inte är svalt dvs runt +5c +10c ,, oliver vill också gärna vara ute större delen av året . i zon 1 milda år så kan du ha den ute från feb-mars till nov-dec .

Mitt första inlägg i detta trevliga inspirationsgivande forum blir en fråga om Olivträd och upplivar därför denna tråd i stället för att starta en ny. Jag inhandlade i onsdags ett träd som just nu står i min lägenhets mest skuggiga plats (norrfönster) för att sakteligen vänja den vid solen eftersom den sannolikt stått inomhus på Coop Forum i flera veckor.

Därefter ska jag plantera om den i en större kruka och undrar om jag kan använda mig av en blandning av Plantagens trädgårdsjord, Änglamarks blomjord och sand? Jag bor söder om Stockholm - och har en mycket mycket solig balkong i söderläge - vilket torde innebära att jag befinner mig i zon 2 som jag uppfattat det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (SwedeHeart @ 17-07-2009, 13:39) *
Mitt första inlägg i detta trevliga inspirationsgivande forum blir en fråga om Olivträd och upplivar därför denna tråd i stället för att starta en ny. Jag inhandlade i onsdags ett träd som just nu står i min lägenhets mest skuggiga plats (norrfönster) för att sakteligen vänja den vid solen eftersom den sannolikt stått inomhus på Coop Forum i flera veckor.

Därefter ska jag plantera om den i en större kruka och undrar om jag kan använda mig av en blandning av Plantagens trädgårdsjord, Änglamarks blomjord och sand? Jag bor söder om Stockholm - och har en mycket mycket solig balkong i söderläge - vilket torde innebära att jag befinner mig i zon 2 som jag uppfattat det.

du kan ställa ut den nu direkt på balkongen solen är inte så stark nu att den bränner växter. dock för att vara säker kan du lägga över ett vit lakan på den ca 1v. till våren när du sätter ut den så har du den under lakanet i ca 2-4v. oliver är solälskare och tål solen snabbt, dock skulle den nu bli bränd så är det ingen fara nya skott skjuter fram snabbt och döljer dom andra bladen.

den jorden borde gå bra, ev att du blandar upp extra med lecakulor och ev grus. är det finsand du har ska du inte använda den utan det måste vara grovsand.

du måste ta in den på vintern hos dig. men du kan ha den ute på balkongen under den frostfriaperioden. oxh så tål den ett par frostnätter under hösten och det kan också vara nyttigt för den.

SwedeHeart
CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 13:58) *
du kan ställa ut den nu direkt på balkongen solen är inte så stark nu att den bränner växter. dock för att vara säker kan du lägga över ett vit lakan på den ca 1v. till våren när du sätter ut den så har du den under lakanet i ca 2-4v. oliver är solälskare och tål solen snabbt, dock skulle den nu bli bränd så är det ingen fara nya skott skjuter fram snabbt och döljer dom andra bladen.

Tack för svaret!

Jag kommer sannolikt att få problem till vintern då det händer att temperaturen sjunker till under minus 20 (dock inte så vanligt och sällan längre än någon vecka). Kan det vara ett alternativ att grundligt isolera krukan och låta den stå kvar på balkongen nära husväggen? Kan jag ställa den i mitt vindsförråd? Jag vet inte vad temperaturen ligger på där vintertid, men gissar på 10-15 grader. Problemet är att det bara finns ett mindre takfönster så det blir minimalt med ljus.
CITAT
den jorden borde gå bra, ev att du blandar upp extra med lecakulor och ev grus. är det finsand du har ska du inte använda den utan det måste vara grovsand.
Det är inte den finaste sanden, åt sandlådehållet skulle jag vilja kalla den. Använder sanden med gott reslutat till andra växter som tomat, paprika och chilli. Blir det bättre dränering med grövre sand?
CITAT
du måste ta in den på vintern hos dig. men du kan ha den ute på balkongen under den frostfriaperioden. oxh så tål den ett par frostnätter under hösten och det kan också vara nyttigt för den.

Som jag skrev ovan och av det jag läst mig till på forumet så är det ingen bra idé att låta den övervintra i en 20-gradig lägenhet, eller hur? Frågan är vilket av ovanstående förslag som är bäst?
Alexander-VG-zon3
CITAT (SwedeHeart @ 17-07-2009, 17:26) *
Tack för svaret!

Jag kommer sannolikt att få problem till vintern då det händer att temperaturen sjunker till under minus 20 (dock inte så vanligt och sällan längre än någon vecka). Kan det vara ett alternativ att grundligt isolera krukan och låta den stå kvar på balkongen nära husväggen? Kan jag ställa den i mitt vindsförråd? Jag vet inte vad temperaturen ligger på där vintertid, men gissar på 10-15 grader. Problemet är att det bara finns ett mindre takfönster så det blir minimalt med ljus.
Det är inte den finaste sanden, åt sandlådehållet skulle jag vilja kalla den. Använder sanden med gott reslutat till andra växter som tomat, paprika och chilli. Blir det bättre dränering med grövre sand?

Som jag skrev ovan och av det jag läst mig till på forumet så är det ingen bra idé att låta den övervintra i en 20-gradig lägenhet, eller hur? Frågan är vilket av ovanstående förslag som är bäst?

gröve sand och grus ger en bättre och mer lucker, luftigjord. speciellt om den är ute och det regnar mycket. men testa med den sanden du har. din oliv kommer inte klara vintern ute även om du isolerar krukan. ska den klara vintern ute måste du ge den artificiell värme iform av fläktar och julgransbelysning plus skydda den med någon väv.

men du kan ockås ta in den inne i det svalaste och ljusaste du kan då har du den ute länge så ger ute perioden under hösten-förvintern vintervila, sen när du tar in den så ger du den en ''fake'' vår med lite varmare och extra ljus och mer jordfukt. för oliver räcker det med en vintervila på 1månad under +10c. sedan utsätts den för lite frost på höstkanten så stimulerar det dne till att blomma mycket nästa år.

SwedeHeart
CITAT (flaxss @ 17-07-2009, 18:09) *
gröve sand och grus ger en bättre och mer lucker, luftigjord. speciellt om den är ute och det regnar mycket. men testa med den sanden du har. din oliv kommer inte klara vintern ute även om du isolerar krukan. ska den klara vintern ute måste du ge den artificiell värme iform av fläktar och julgransbelysning plus skydda den med någon väv.

men du kan ockås ta in den inne i det svalaste och ljusaste du kan då har du den ute länge så ger ute perioden under hösten-förvintern vintervila, sen när du tar in den så ger du den en ''fake'' vår med lite varmare och extra ljus och mer jordfukt. för oliver räcker det med en vintervila på 1månad under +10c. sedan utsätts den för lite frost på höstkanten så stimulerar det dne till att blomma mycket nästa år.

Återigen, tack för svaren. thanks.gif

Nu är olivträdet omplanterat i en större kruka och verkar klara sig över förväntan. Knappt några löv har lossnat efter den (brutala) flytten på min cykel från en inomhusmiljö med lysrör flera meter ovan trädets krona till min soliga söderbalkong. Jag hoppas på det bästa med blomning till våren och oliver så småningom.

Så du säger att olivträdet inte kommer att klara en vinter på balkongen utan artificiell värme? Då blir det svårt. Vad tror du om mitt förslag att förvara den i mitt vindsförråd? Där borde det vara åtminstone under femton plusgrader på vintern. Dock finns bara ett takfönster där, så ljusmängden kanske är för svag?

Eftersom jag bor i lägenhet har jag inget svalt utrymme för trädets vintervila. Lägenheten håller 20 grader hela vintern och som jag förstått är det inte det bästa sättet för ett olivträd att övervintra på.
Några förslag?
MariaS
CITAT (SwedeHeart @ 23-07-2009, 00:19) *
Återigen, tack för svaren. thanks.gif

Nu är olivträdet omplanterat i en större kruka och verkar klara sig över förväntan. Knappt några löv har lossnat efter den (brutala) flytten på min cykel från en inomhusmiljö med lysrör flera meter ovan trädets krona till min soliga söderbalkong. Jag hoppas på det bästa med blomning till våren och oliver så småningom.

Så du säger att olivträdet inte kommer att klara en vinter på balkongen utan artificiell värme? Då blir det svårt. Vad tror du om mitt förslag att förvara den i mitt vindsförråd? Där borde det vara åtminstone under femton plusgrader på vintern. Dock finns bara ett takfönster där, så ljusmängden kanske är för svag?

Eftersom jag bor i lägenhet har jag inget svalt utrymme för trädets vintervila. Lägenheten håller 20 grader hela vintern och som jag förstått är det inte det bästa sättet för ett olivträd att övervintra på.
Några förslag?

Vindsförådet kan fungera. Håller det mindre än +10, behöver du inte bekymra dig om ljuset. Annars kanske det finns ett litet eluttag någonstans, så du kan sätta upp en enkel lampa med energisparglödlampa i och på timer.
SwedeHeart
CITAT (MariaS @ 23-07-2009, 00:31) *
Vindsförådet kan fungera. Håller det mindre än +10, behöver du inte bekymra dig om ljuset. Annars kanske det finns ett litet eluttag någonstans, så du kan sätta upp en enkel lampa med energisparglödlampa i och på timer.

thanks.gif för snabbt svar.

Ska placera en termometer däruppe så småningom. Man får i alla fall klä på sig en tröja när man besöker vindskontoret på vintern.

Att förvara den i en tjugogradig väldigt ljus lägenhet även vintertid är alltså ingen bra lösning?
Alexander-VG-zon3
CITAT (SwedeHeart @ 23-07-2009, 00:38) *
thanks.gif för snabbt svar.

Ska placera en termometer däruppe så småningom. Man får i alla fall klä på sig en tröja när man besöker vindskontoret på vintern.

Att förvara den i en tjugogradig väldigt ljus lägenhet även vintertid är alltså ingen bra lösning?

har du den ute länge och sedan placerar den inne i lägenheten +20c och extra ljus så kommer den övervintra där. då får den vintervila ute och vår inne i din lägenhet.

du kan också övervintra den uppe på vinden, är det över +10c behövs extra ljus då får den då vinter även inne. bägge två sakerna kommer att funka då oliver endast behöver 1-2månader under +10c för att det ska vara vinter för dom vilket dom får under en svensk höst och förvinter.

bägge är alltså en bra lösning.

sedan är det inte gångbart att jämföra oss med växter. fryser vi kan vara tillväxt för en växt.
skogstroll
mitt olivträd tokblommar nu där det står vid dammen. Förut har det aldrig blivit något. Jag övervintrade det frostfritt under huset med en liten fönsterglugg i dörren. Det verkade ju funka smile.gif Får se om det blir några oliver men de kanske måste ha kompisträd för att göra små-oliver confused.gif
MariaS
Det kommer bli oliver, var så säker. Däremot kommer de inte att mogna i år. Sen beror det på vilken storlek de har när frosten kommer, små oliver ramlar av pga frosten, de större oliverna klarar sig och mognar vidare under vintern.

Mina oliver brukar blomma så tidigt, att de hinner mogna i september och nötskrikorna får sig en festmåltid.
skogstroll
oj vad spännande!!!
SwedeHeart
Är det dags att ta ner olivträdet från vinden nu? Klarar den de frostnätter som fortfarande är i antågande?
skogstroll
har tittat till mitt oväntat frodiga träd där det står i husgrunden frostfritt (hävdar sambon). En liten ljusglugg har den fått också så vi får se när den får komma fram! Den kanske får en chock! Kanske borde vänta till maj... g.gif
Alexander-VG-zon3
det går ta ut sin oliv nu om man har övervintra den kallt men frostfritt, när det är runt +1c +5c på dagen går det bra att ta ut den. har man övervintrat den i rumstemp bör man vänta tills det blir runt +15c på dagen.

om den tål vårfrost eller ej beror på hur mycket vila den är i. är den i vila så tål den frost är den inte i vila så tål den inte frost på våren. säkrast är alltså att ta in den under frostnätter på våren.

har man dock övervintrat den i en temp på 0c +5c och den inte växer och inte har fått nya skott/eller blommar så kan den klara några lätta frostnätter på våren. till hösten när den varit ute och hängt med att det förändras i vädret så tål den frost.

jag tar ut mina oliver så tidigt som möjligt.
SwedeHeart
CITAT (flaxss @ 14-04-2010, 15:48) *
det går ta ut sin oliv nu om man har övervintra den kallt men frostfritt, när det är runt +1c +5c på dagen går det bra att ta ut den. har man övervintrat den i rumstemp bör man vänta tills det blir runt +15c på dagen.

om den tål vårfrost eller ej beror på hur mycket vila den är i. är den i vila så tål den frost är den inte i vila så tål den inte frost på våren. säkrast är alltså att ta in den under frostnätter på våren.

har man dock övervintrat den i en temp på 0c +5c och den inte växer och inte har fått nya skott/eller blommar så kan den klara några lätta frostnätter på våren. till hösten när den varit ute och hängt med att det förändras i vädret så tål den frost.

jag tar ut mina oliver så tidigt som möjligt.

Den har övervintrat kallt och frostfritt på min vind så jag tror att jag vågar ställa ut den för att lapa lite vårsol redan idag, eller vad tror du?
Alexander-VG-zon3
du kan nog sätta ut den nu, men för att vara säker så ta in den om det förespås flera frostgrader på natten. placera den först i halvskugga eller skydda den med juteväv eller likabnde mot solen så du inte bränner den.

det som kan hända när du tar ut den är antigen att den fryser av frost eller att solen bränner den. så det är dom två sakerna du bör ha koll på.
SwedeHeart
CITAT (flaxss @ 14-04-2010, 17:16) *
du kan nog sätta ut den nu, men för att vara säker så ta in den om det förespås flera frostgrader på natten. placera den först i halvskugga eller skydda den med juteväv eller likabnde mot solen så du inte bränner den.

det som kan hända när du tar ut den är antigen att den fryser av frost eller att solen bränner den. så det är dom två sakerna du bör ha koll på.

Tack för tipsen. Ställde ut den i solen några timmar på eftermiddagen, so far so good.
Redan sent i höstas – efter ett par frostnätter - la jag märke till att några av bladen blivit brunfläckiga och på dessa ställen torkat, vad kan det bero på? Hur ska den vattnas så här på våren?
Ska försöka återkomma i helgen med foton.
susanneedgren
CITAT (flaxss @ 14-04-2010, 15:48) *

Tack Flaxss, sprang genast ut och hämtade in mitt lilla olivträd när jag läste ditt svar. smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (SwedeHeart @ 14-04-2010, 19:39) *
Tack för tipsen. Ställde ut den i solen några timmar på eftermiddagen, so far so good.
Redan sent i höstas – efter ett par frostnätter - la jag märke till att några av bladen blivit brunfläckiga och på dessa ställen torkat, vad kan det bero på? Hur ska den vattnas så här på våren?
Ska försöka återkomma i helgen med foton.

mina har aldrig fått bruna fläckar på hösten. svårt att säga exakt vad det kan ha varit när man inte kan se det. som jag annars kan tänka på är om den fick nya skott sent som inte hann att invintra och att frosten tog dom skotten eller om du utsatte den för alltför mycket frost. ner till -5c -8c brukar dom klara i kruka om dom nu har invintrat vill säga och har hängt med i vädret.

CITAT (susanneedgren @ 15-04-2010, 12:37) *
Tack Flaxss, sprang genast ut och hämtade in mitt lilla olivträd när jag läste ditt svar. smiley_small_hug.gif

varsegod blush.gif
Bassam
Hej
Bladen ofta ser ut dåliga på den här tiden men de ska bli bra .
Alexander-VG-zon3
det beror ju på, en planta som övervintrat bra och som mår 100% bra har fina blad nu.
SwedeHeart
Här kommer äntligen en bild på min olivs brunfläckiga blad:

[attachment=49129:Oliv_DSC_0005.JPG]

Någon som vet vad detta är?
Bassam
Hej

Jag tycker att de fick kalt.

H:bassam
Alexander-VG-zon3
imed att jag ser den gula kanten, så skulle jag tro det är näringsbrist ev trips med tanke på att det ser ut som att det sjunkit ner i bladen.

kyla brukar inte visa sig ''punkt''vis. men bruna blad kan vara kyla (då frost). av att den har utsatts för alltför mycket frost i kruka. blad som frusit blir först svart/gråa sedan bruna och ev också fälls bladen som dött.
Bassam
Hej
Du kan ta bort sidan grenar och öppna mitten av växt.
H:bassam
SwedeHeart
Jag gav olivträdet näring i höstas men jag kanske gav för lite. Hur mycket bör man ge, när ska man börja och hur länge ska man ge näring?

Trips verkar inte så troligt då antalet ”angripna” blad inte ökat. Syns trips om man använder förstoringsglas?
Jag tror mer på teorin om frostskada. Får se om trädet tillfrisknar framöver.

Det här med att beskära finner jag en aning svårt, hur går man tillväga?
Alexander-VG-zon3
du ska inte ge så mycket näring på hösten (för det ökar frostkänsligheten). det jag tänkte var mer på att växten kanske inte har så mycket lagrad näring, den bör få näring regelbundet från det att den växer på våren-försommaren till juli-aug.

hur mycket frost har den blivit utsatt för ?

beskärning är lätt, långa skott toppar du in om du vill (klipp ovanför ett bladpar). sedan tar du veck alla döda grenar och sedan ev tunnar du ut kronan (tar veck så att grenar inte korsar varandra och ta gallra ut bland grenar som sitter för tät). dock vill du inte beskära den så kan du bara låta den växa. men man lär sig när man har gjort det ett par gånger och man blir mer säker i sig själv.
Bassam
Hej
Du ska försöka öppna mitten för att solen och luft kommer bra inne så ska minska ohyra och växten ska bli bättre.
Alexander-VG-zon3
ohyra kommer även om växten är luftig i kronan. ohyra kommer oftast när växten mår dåligt eller om miljön är rätt för ohyran. oliver mår inte dåligt av att vara täta. vill man kan man dock tunna ut kronan men inget måste.
djur7
Hejsan!

Jag lånar deenna tråd till en fråga.
Jag undrar hur man sätter sticklingar från ett olivträd? jag har ett olivträd (jag köpte för någon vecka sedam) som jag tänkte toppa lite för det är lite spretigt. Sätter jag sticklingarna bara i jord eller ? och hurudan jord isåfall.
Tack på förhand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon