CITAT (MariaS @ 24-07-2009, 01:05)

Har varit gift med en Tolk. Tyvärr är det så, att i vissa kulturer finns inget som heter hemligt. Avslöjar något personligt om sig själv, är det automatiskt offentlig handling för dem. Sen att det finns "korkade" (deras kommentar) svenska lagar som inte förstår.....
Tyvärr kommer jag väl få ett påhopp här nu, men jag kan avslöja att ovanstående kulturer hittas främst bland de muslimska folken. Koranen lär visst ut så...
Det kommer tyvärr inte bli bättre med dubbla tolkar, då kommer bara ryktet spridas i dubbel hastighet och i två olika versioner dessutom.
Apropå egen tolkning av samtalet. "Det är min skyldighet mot mitt folk att hjälpa dem att säga rätt vid förhör" fick jag till svar av min dåvarande make, när jag ifrågasatte en tolkning. Hade då lyckats lära mig en del av språket...
Bästa sättet att komma till rätta med tolkproblemen, är att utbilda svenskar i de olika språken istället för att använda invandrarna.
Inget påhopp från mej ialla fall, förstår din tankegång, men att utbilda svenskar???.
Kanske bättre att utbilda juridiska personer som lyder under lag, när dom tolkar.